Bonusaktieinlösen från Epiroc - Epiroc och Johnson & Johnson har rapporterat

Idag kom Epirocs rapport. Jag visste redan från Sandviks rapport att 2020 var ett tufft år men att gruvindustrin, Epirocs hemmaplan, verkar tagit smällen lite bättre än förväntat. En uppskattning från Market Screener igår gissade på en utdelning på 2,67 kronor per aktie, upp från 2,40. Istället så rekommenderar styrelsen 2,50 kronor per aktie i utdelning och 3 kronor per aktie i inlösen. Rapporten som jag tyckte verkade ok fick börskursen att på någon minut rasa nästan 10%, men det måste varit någon bot som fått panik för priset gick snabbt upp igen, till mer än det varit innan. Jag hoppas någon småsparare lyckades handla från boten.

Epirocs rapport pratar om en minskning av ordrar, vinst och intäkter på cirka 10% under 2020, men under sista kvartalet så verkar det återhämtat sig så jag tror det finns en rimlig chans att 2021 blir ungefär som 2019. För de nästan 700 personer som inte längre jobbar på Epiroc efter nedskärningar kan det bli tuffare. Jag hoppas att de fått rimlig ersättning och hittar något bra nytt, eller kommer tillbaka.

Den här metoden att skyffla pengar till ägarna är för övrigt inget jag är speciellt förtjust i. Man delar aktien i två, en "normal" aktie, och en "inlösenaktie". Man delar också upp anförskaffningsvärdet mellan de två aktierna och så någon månad senare så löser man in alla inlösenaktier mot kontanter. Skattemässigt räknas det som en försäljning och vinsten är skillnaden på anförskaffningsvärdet och inlösenvärdet.

Som regel blir skatten en aning lägre än för utdelning, men å andra sidan så blir skatten om man säljer aktierna högre så det är ingen direkt skillnad i långa loppet. Har man aktierna i en ISK eller kapitalförsäkring spelar det ingen roll alls eftersom de schablonbeskattas oavsett hur pengarna flyttas mellan kontanter och värdepapper inom kontot.

Om det blir som styrelsen planerar så kommer utbetalningarna i tre omgångar. I mitten av maj kommer halva utdelningen (1,25 krona per aktie), och ungefär samtidigt kommer inlösenaktierna. Inlösenaktierna kommer lösas in mot kontanter i mitten av juni men kommer antagligen gå att sälja i några veckor maj-juni om man behöver pengar tidigare. Den andra halvan av utdelningen kommer i början av november.

Johnson & Johnson

Det skrivs inte så mycket om Johnson & Johnson i svenska bloggar numera men det är fortfarande ett väldigt bra företag och jag är nöjd med att vara ägare i bolaget även om jag inte köpt några nya aktier sedan 2015. Det tuffar på med sina ups and downs. De har, liksom en del andra stora läkemedelsbolag, utvecklat ett COVID-19-vaccin, men det är ännu inte godkänt. Det kallas omväxlande Johnson & Johnson, Jensen och Ad26.COV2.S.

Jag nämner Johnson & Johnson för att de precis levererat en rapport för förra kvartalet och förra året som var något bättre än väntat. Detta även om vinsten var en aning lägre än för ett år sedan. Mer positivt är att de rapporterar att det ser ljust ut för 2021, och kryddar det med att säga att "Johnson & Johnson byggdes för tider som de vi ser just nu". Jag tror att det syftar dels på fokusen på hälsovård, och dels på att företaget är robust och stabilt.

I amerikanska företag bestämmer företagsledningar om utdelningar löpande, till skillnad mot i Sverige där de bestäms av en årsstämma. Det betyder att vi inte fick veta något om utdelningarna framöver just nu, men uppskattningar har varit optimistiska och pratade redan innan den här rapporten om en ökning på bortåt 10%, från de nuvarande $1,01 per aktie och kvartal. Om de nu överträffar sina vinstförväntningar så kanske det blir bättre än så. Det vore bra eftersom dollarn sjunkit 15-20% och jag har räknat med betydligt lägre utdelningar i kronor från alla mina amerikanska bolag i år.

Nästa intressanta rapport för mig kommer på torsdag då NCC rapporterar, och kanske kommer det även något från Dow Inc. Efter den mjukstarten så räknar jag med att läsa siffror hela fredag då det kommer rapporter från fem av det tjugotal bolag jag följer: Atlas Copco, BillerudKorsnäs, Bonava, Hennes & Mauritz, samt Telia.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare