Droppen som fick bägaren att rinna över för DuPont/Dow/whatever

För nästan fem år sedan köpte jag aktier i ett kemiföretag som jag tyckte verkade intressant: Det amerikanska Dow Chemicals. Kort därefter så gick de ihop med DuPont ("synergieffekter"?) och något år senare delades bolaget i tre delar: Dow Inc, DuPont de Nemours och Corteva. Jag tröttnade på företagsledningarnas påhitt för länge sedan men trodde i alla fall att det var slut med sånt nu.

DuPont de Nemours och International Flavors & Fragrances planerar nu en ny variant där delar av DuPont de Nemours görs om till ett eget företag som sedan köper International Flavors & Fragrances och byter namn. Eller något sånt. Det blir i alla fall ännu mer krångel för tveksamt värde för aktieägarna.

På kort sikt så måste vi ägare i DuPont de Nemours bestämma om vi vill äga det nya företaget (med smaksättare) eller det gamla företaget (med kevlartillverkning). Man får byta en aktie i DuPont de Nemours mot en aktie i det nya bolaget om man vill. Blir det aktier över så delas de ut till de som inte ville byta aktier. För att få folk att gå med på bytet så hävdar de att en aktie i det nya bolaget kommer bli värd 107% av en aktie i det nuvarande bolaget.

Jag blir bara trött. Jag vill att företagsledningar ska fokusera på att skapa ett bra företag, inte sånt här. De här innehaven har länge skavt och nu när jag blev tvungen att fatta ett beslut om jag ville ha DuPont de Nemours eller International Flavors & Fragrances eller lite av båda så blev beslutet istället att hoppa av. Hejdå DuPont de Nemours. Avkastningen har varit medioker, utdelningarna har varit en besvikelse och jag har inget förtroende för företagsledningen.

Det är väldigt svårt att beräkna exakt hur aktien har gått på grund av alla uppdelningar och ihopslagningar, men ser man hela Dow Inc, Corteva och DuPont de Nemours som en enhet så har avkastningen blivit ungefär 15% på 4 år, eller cirka 3,5% per år. Som jämförelse så har Avanza Zero under samma period gått upp 60%. Sedan uppdelningen 1999 så har Corteva gått bäst (men har små utdelningar) och Dow Inc sämst (men har bäst utdelningar).

Försäljningen blev lustigt nog 83 aktier för 83 dollar styck, med en dollarkurs på 8,30. Försöker universum säga mig något? 83 är ett primtal, det är atomnumret för vismut, år 83 före kristus föddes Julius Caesars dotter Julia (inte att förväxlas med den svenska skådespelare Julia Cæsar som föddes 86, inte 83). Galaxen M83 ligger nära Vintergatan och ser väldigt spektakulär ut. Tydligen heter den också Södra vindsnurregalaxen på svenska.

Just nu får de här pengarna ligga utanför börsen då jag inte har någon bra köp-kandidat. Min kassa har varit skral ett tag så det skadar dessutom inte om kassan växer lite så att jag kan hoppa på oväntade möjligheter. Jag blev ledsen när kassan var tom när alla aktiepriser rasade förra våren, även för företag som inte påverkades speciellt mycket.

Försäljningen sänker min årliga utdelning med cirka 900 kronor men om mina erfarenheter från tidigare affärer stämmer även den här gången så hade det inte blivit några 900 kronor 2021 oavsett.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare