Byt till USD och 2020 ser mycket bättre ut

Under 2020 sjönk kursen på USA-dollarn rejält, vilket kostade mig en del i utdelningar men det finns fördelar. Det har inte varit så lätt att vara dollarmiljonär på ett tag! Plötsligt krävs det bara 8 miljoner istället för bortåt 10 miljoner kronor.

Nu är det mycket begärt att leta fram 8 miljoner kronor, men samma resonemang funkar även på mindre belopp.

Mitt innehav i Dow Inc var för ett år sedan värderat till 41 200 kronor, och är nu värderat till 38 100 kronor, ett tråkigt tapp på 3 100 kronor.

Om jag byter valuta så har innehavet istället gått från 4 460 dollar till 4 610 dollar, en trevlig uppgång med 150 dollar. Stor skillnad!

Jag hoppas mest att det här illustrerar hur perspektivet kan få samma händelse att se helt olika ut. Det är värt att tänka på när man jämför med index som inte är SEK-baserade. Dow Jones må ha gått upp mycket, men bara i dollar, inte i kronor.

Så nu är frågan om jag ska byta rapportering till USD, bara för 2020... (årssammanfattningen kommer någon gång i veckan när jag dubbelkollat alla siffror och genererat alla grafer).

Kommentarer

  1. Har faktiskt följt portföljvärdet i både EUR och SEK sedan början av 2019 och jag har definitivt för mig att det var du som gav det tipset! Det ger helt klart ett annat perspektiv. Till exempel var uppgången mätt i kronor i december knappt märkbar med ungefär 0,2 % men i USD hela 5 %, så min köpkraft har definitivt ökat även om det inte syns i SEK.

    -- Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. EUR och USD skulle det stå förstås, utöver SEK.

      Radera
    2. Det finns alltid en positiv vinkel att titta på saker. :)

      Jag skulle vilja ha en global låtsasvaluta som är en sammanvägning av alla valutor. Med den skulle man kunna se när priser går upp på riktigt och inte bara för att valutor balanseras om relativt varandra.

      Det finns valutakorgar som försöker göra sånt men jag har inte sett någon som varit lätt att jobba med. Kanske för att jag inte letat tillräckligt mycket.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare