Sandvik har tappat 20% av omsättningen men utdelningen är tillbaka

Sandvik, ett av mina äldsta och största innehav, är ett svenskt verkstadsbolag som är i högsta grad beroende av världskonjunkturen. I spåren av COVID-19 så är det inte förvånande att de tappat en femtedel av omsättningen, från 103 till 86 miljarder kronor. Trots det tappet på 17 miljarder så har de lyckats behålla en acceptabel vinst på cirka 9 miljarder kronor, lite lägre än för några år sedan men inte 17 miljarder lägre. Med en vinstmarginal runt 15% så ser jag ingen anledning till oro som aktieägare. När/om konjunkten vänder upp igen så räknar jag med att Sandvik följer med.

I den preliminära årsrapporten för 2020 så föreslår Sandviks styrelse en utdelning på 4,50 kronor per aktie i normal utdelning och 2 kronor i extra utdelning, då den uteblivna utdelningen förra året ledde till att kassan har blivit för stor. Det är mer än jag hade förväntat mig så året börjar bra.

Det är väl bäst att säga att det här är förslaget och innan det klubbats i slutet av april och betalats ut i början av maj så kan saker förändras. Det brukar inte förändras men 2020 visade oss med önskvärd tydlighet att man inte ska sälja skinnet förrän björnen är skjuten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare