Bara 6 aktier har gått klart bättre än index i år

Min portfölj ligger just nu långt efter det svenska OMXS30-indexet vilket naturligtvis får mig att fundera. Gör jag dåliga val? Borde jag sluta med aktier och bara spara i indexfonder?

Bara några månader in på 2021 så har OMXS30-indexet gått upp drygt 20%. Det är väldigt mycket på 4 månader och min portfölj har inte alls hållit jämna steg. Så vad är det för aktier jag missat?

OMXS30-indexet består av 30 aktier, men bara 29 bolag då Atlas Copco fått med både sin A och sin B-aktie. Det är de 30 mest handlade aktierna, alltså inte de största bolagen utan de som handlas mest.

Bara 6 bolag har gått klart bättre än index.

  • +104% Evolution Gaming
  • +48% Getinge
  • +31% Nordea
  • +31% Alfa Laval
  • +29% SEB
  • +29% Electrolux

Så för att göra lika bra, eller bättre än, index så ska man ha ägt en av de 6 aktierna eller något motsvarande mindre bolag. Jag brukade äga Nordea men gör det inte längre. Närmare än så kommer jag inte.

Medianprisökningen är +15%, det vill säga, medianen är klart sämre än indexet. Det är för att ett enda bolag, Evolution Gaming, dragit upp indexet och bara Getinge är i närheten av samma kraftiga ökning och då bara om man kisar i motljus.

Det finns å andra sidan hela 15 bolag, av de 29, som gått klart sämre än index.

  • +15% Kinnevik
  • +14% Skanska
  • +12% Autoliv
  • +12% Hexagonen
  • +10% Swedish Match
  • +10% Securitas
  • +9% SCA
  • +8% Sandvik
  • +8% Volvo
  • +6% AstraZeneca
  • +4% Essity
  • +4% SKF
  • +3% Telia
  • +3% Swedbank
  • ±0% Tele2
Jag äger 3 av bolagen på "klart sämre"-listan, men efter att ha tittat närmare på indexet så är jag mindre bekymrad. Ja, jag missade Evolution Gaming. Ja, jag skulle antagligen missa det bolaget om något liknande händer igen.

Spel och dobbelbranschen är en bransch jag inte känner speciellt väl och Evolution Gamings värdering bygger på en långsiktig tillväxt som kommer bli svår att uppehålla (P/E runt 100, P/S runt 50). De är känsliga för lagändringar och skatteändringar. Direktavkastningen är bara symbolisk. En betydande del av deras slutkunder skulle må bättre av att inte vara kunder. Allt som allt så är det inte en aktie för mig, även om det innebär att min portfölj i år hamnat efter index.

Kommentarer

  1. Har också tittat på index, varit besviken på "min egen" prestation men snabbt skakat det va mig då jag ju vill bygga in en stabil utdelningsportfölj (er). Dock har jag i barnens mer risk och kryddat med på det ena och det andra även om basen även där är utdelare. Det är ju Time in the market som gäller och inte Timing the market...;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag löser det delvis genom att jämföra mig med andra index eller indexfonder som är bredare och kanske mer relevanta än OMXS30. OMXS30 innehåller ju dessutom inte utdelningar så de flesta år kommer utdelningsaktier se ut som att de går "bättre än index" om man jämför med OMXS30.

      I år så ligger OMXS30 +20%

      En bred svensk indexfond +16%

      En USA-fond +14%

      En globalfond +13%

      Så någonstans där kan man väl hoppas på att ligga, beroende på hur man inriktat sin portfölj.

      Radera
  2. Jag har ju Tele2, Essity och Securitas som då presterat sämre än index. Men jag tänker att jag fyller på där nu, så kanske något av dem går bättre än index framöver...?

    Intressant inlägg!

    Spel- och dobbelbranschen ger jag mig inte heller in i.

    Trevlig Valborg!

    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Telia och Tele2 verkar spela lite i samma liga.

      Men det är intressant det där med att följa index. När jag plottar kurser under längre perioder så är det många aktier som rört sig helt olika som ändå landat på ungefär samma tillväxt. Inte alla, men fler än man kan tro.

      Securitas har jag tittat på förr. Kanske dags att göra igen.

      Trevlig Valborg för dig också!

      Radera
  3. Det kommer ändras mycket under året :)

    SvaraRadera
  4. Intressant spaning! Inser att jag bara äger ett av de 6 bolagen och det har jag inte ägt hela året ens... :D Trevlig kväll Daniel!

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  5. Jag viktar min portfölj: 60% passiva indexfonder + 40% högutdelande aktier. Portföljen slår löpande index och så får jag fortfarande utdelningar.

    Med vänlig hälsning, VÄL

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare