Rekordkvartal för verkstadsindustrin och nästan för mina utdelningar

Det har nu kommit kvartalsrapporter från mina tre stora industriföretag, Volvo, Sandvik och Atlas Copco. Alla tre rapporterna har varit riktigt bra, med god lönsamhet och stora orderingångar. Sandvik (-7%) och Atlas Copco (-2%) gjorde inte börsen glad medan Volvo, som redan rasat efter varningar om brist på halvledare, gjorde ett skutt upp (+2%).

Räknar man in Volvos tidigare ras så har rapporterna tvingat folk att komma i kontakt med verkligheten igen, och sänkt priset till en rimligare nivå, vilket är bra. Jag undrar när samma sak kommer hända med techindustrin, de som inte drar in så mycket pengar men handlas som om de ska växa till internationella jättar.

April 2021 den näst största utdelningsmånaden i mitt liv. Bara april 2019 slår den. Efter bonusutdelningar och kompensationsutdelningar så kommer april 2021 landa på lite drygt 50 000 kronor. Ett fantastiskt högt belopp. Jag vet att Krösus Sork har som mål att få den utdelningen varje månad men jag är nöjd med att det händer någon gång per år.

Det är en nedgång jämfört med 2019, men pandemin är inte över och utdelningarna är nu lite mer jämnt fördelade över året så det är ok.

50 000 kronor, det blir flera månader hyra och mat det. Oavsett vad börsen tycker om de kvartalsrapporterna så är jag nöjd med mina svenska industriföretag.

Hoppas ni har det bra där ute!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare