Procter & Gambles 10% höjning av utdelningen kompenserar någorlunda för dollarfallet

Dollarns fall det senaste året har ätit upp en del av mina amerikanska utdelningar. Därför är det extra positivt när Procter & Gamble (P&G; PG), företaget som äger så många kända varumärken, kan höja sin utdelning i dollar med 10%, från 79,07 cent till 86,98 cent per aktie och kvartal (om inget ändras till nästa kvartal).

Sett i dollar så har kvartalsutdelningen på 2 år gått från ca 75 cent, till 79 cent, till 87 cent, en ökning på 16% på två år, och det mitt i en pandemi. Det är ett styrkebesked.

För oss som betalar räkningarna i kronor så är utvecklingen lite annorlunda. Utdelningen har då gått från 6,90 kronor, till 7,90 kronor till 7,40 kronor. En ökning på 7% på två år, men en minskning på 6% det senaste året.

Procter & Gamble är ett av mina mindre innehav så jag påverkas inte jättemycket av dess utdelning, men om det ska bli något av utdelningsportföljen så måste alla innehav dra sitt strå till stacken. Procter & Gamble gör sitt, men det är i tråkigaste laget. Den tioprocentiga höjningen är en positiv nyhet! Jag antar att företagets vinst i dollar ökat tack vare försvagningen av dollarn det senaste året.

Utdelningsmaskinen har till slut letat sig upp på spåret. Det ser ut som att utdelningarna i år kommer vara lite större än under 2019. Det är bara några amerikanska bolag jag fortfarande väntar på och bara kraftigt negativa överraskningar från Dow Inc, Ford eller Johnson & Johnson kan få ner totalsumman under 2019 års nivå. Eller att en till katastrof drabbar Sverige eller världen och beslutade utdelningar återigen ställs in.

Det kommer bli svårt för Ford att överraska negativt då de inte längre har någon utdelning och antagligen kommer fortsätta sitta på sin kassa ett bra tag till.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare