Prisraket på fastighetsaktier mitt i köpet av Cibus

Förra veckan skrev jag om hur jag höll på att öka andelen fastighetsaktier i min portfölj efter att prisraset fått andelen att minska för mycket. Jag hann göra det mesta innan USA kom med lägre inflationssiffror än förväntat och plötsligt kostade alla fastighetsaktier 10% mer.

Mitt i uppgången köpte jag lite i ett nytt innehav, Cibus Nordic Real Estate, ett företag som äger många livsmedelsbutiker i Finland, Danmark, Norge och Sverige. De äger alltså själva lokalen, inte affärerna. Det är ett relativt nytt bolag som liksom många andra fastighetsbolag fick skyhöga värderingar för något år sedan, men som nu kostar mer rimliga belopp.

Cibus Nordic Real Estate (från och med nu bara Cibus) specifierar sin bokföring i euro, och sin utdelning i euro, men utdelningen kommer i kronor så inga växlingsavgifter och inga källskatter. De har också delat upp sin utdelning på 12 utbetalningstillfällen, en per månad, vilket gör Cibus till min första månadsutdelare.

Cibus utdelningar borde räcka till en gurka i veckan. Lite magert, men gurka är dyrt numera. Det är om utdelningarna stannar på nuvarande nivå, men jag litar mer på Cibus än på Arnhults företag.

Jag nu har aktier i fem fastighetsbolag: Castellum, Wallenstam, Fabege, Cibus och Nyfosa. Lite onödigt många på sätt och vis men ju fler desto mindre risk. Nu när Castellum planerar att ställa in sina utdelningar så har jag fyra andra fastighetsaktier som kan ge utdelning.

Fördelningen är inte speciellt jämn så tyvärr har jag fortfarande en större Castellumrisk än jag skulle vilja ha. Det blev så efter att Castellum köpte mitt andra fastighetsbolag, Kungsleden, och gav mig en massa Castellumaktier som ersättning. Eftersom jag inte säljer aktier speciellt spontant så har överrepresentationen bara justerats långsamt.

På lång sikt siktar jag på 3 fastighetsbolag men just nu är det desto fler desto bättre. Borsett från courtaget. Avanza uppskattar min uppdelning eftersom småköp har högre courtageprocent.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare