Omskyffling, sålt Telia och köpt fastighetsaktier, Fabege och Nyfosa

Min ombalanseringstrategi, där jag regelbundet försöker hålla vissa kategorier i en viss portföljandel, har de senaste månaderna krävt en ökad andel fastighetsaktier. I takt med att fastighetsaktier sjunkit i pris så har fastighetsandelen sjunkit på motsvarande sätt. Jag beskriver mer om hur det funkar i inlägget Min ombalanseringsstrategi.

Min ekonomi tillåter mig inte att handla för kassa så jag behövde aktivt sälja något och valet föll på Telia. Telia är ett av mina allra äldsta innehav, inhandlat för cirka 10 år sedan, men jag har aldrig varit speciellt nöjd med företaget.

Jag har mest varit Teliaägare för att jag också är Teliakund och vill ha tillbaka pengarna som jag ger dem. Tyvärr så verkar företaget sakna en fungerande långsiktig plan så nog fick vara nog.

2.0% per år blev den genomsnittliga avkastningen under de här åren och det var helt tack vare utdelningen. Jag betalade 43,15 kronor per aktie, fick 23,29 kronor per aktie i utdelning och sålde dem för 29 kronor. Totalt 32,8% i avkastning, men det har gått många år så det blir bara 2,0% per år.

Jag försökte sälja aktierna för 41,50 för ett tag sedan, men det priset visade sig vara satt 10 öre för högt och det blev aldrig av. Nu sålde jag istället för 29 kronor styck. Så kan det bli, men jag tror inte att priset kommer gå upp speciellt mycket. Skulle priset gå upp så är det antagligen för att räntorna vänder nedåt och då kommer fastighetsaktier gå upp ännu mer.

Eftersom fastigheter verkar så darriga så är min plan är att sprida ut köpen över flera fastighetsbolag. Om alla kraschar så har vi problem men jag tror att staten i så fall kommer bli så illa tvungna att göra något åt det. Om ett av dem kraschar så får jag ta den smällen men kanske kommer något av mina andra inköpta bolag i så fall kunna plocka upp spillrorna. Jag kommer att ha fler bolag än jag egentligen vill ha, men med all osäkerhet så tror jag ändå det är bäst.

En tredjedel vardera av pengarna hamnade nu i Fabege och Nyfosa. Fabege hade jag sedan tidigare men Nyfosa är en ny bekantskap.

Inget fastighetsbolag ser attraktivt ut just nu med massiva lån och oklara möjligheter att betala räntor, betala av lånen eller förnya lånen (förutom Sagax som dock är alldeles för dyra). Det är också många som rekommenderar inställda utdelningar så det är inte underligt att priset på fastighetsaktier sjunker. Vi kommer så småningom veta om priset idag är ett bra (lågt) pris eller ett dåligt (högt) pris.

Den uppmärksamma har också märkt att den sista tredjedelen av Teliapengarna ännu inte har hittat ett hem. Jag tar gärna emot förslag.

Inga utdelningar för nästa år känns säkra så det är svårt att säga hur det här påverkar utdelningarna. På papperet ungefär samma när väl den sista tredjedelen investerats men antagligen en sänkning eftersom fastighetsbolag kläms åt och Telia påstår att de kan fortsätta dela ut 2 kronor per år eller mer (fan tro't).


Vet du att Fabege uttalas som det stavas, Fa-Be-Ge, och inte som den ryska juvelerarfamiljen Fabergé??

Kommentarer

  1. Essity är köpvärda. Tveklöst.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Jag har Essity och skulle egentligen inte ha något emot fler, men det skulle göra andelen fastighetsaktier än mer fel. Fast tydligen har de rusat idag så kanske balansen är på väg att återställas på naturlig väg.

      Radera
  2. Får vi en kommentar och åsikt om dagens besked från OP?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oscar Properties? Kanske. :) (hypotetiskt har jag något skrivet som jag bara behöver korrekturläsa och korta ner och ge en slutlig bedömning om jag har lust att publicera det)

      Radera
    2. Spännande! Ser fram emot det.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare