Fastigheter är fortfarande skrämmande så jag köpte mer

Just nu finns det inget på den svenska börsen som är så skrämmande som fastighetsbolag. Högt belånade med låga räntor så nu när räntorna går upp kan allt bara bli sämre. Jag har trots det köpt fler fastighetsaktier det senaste halvåret. Det är riskabelt. Väldigt riskabelt.

Det senaste köpet var 50 Cibusaktier och 70 Nyfosaaktier. Cibus har stadigt blivit billigare medan Nyfosa tog en hård smäll när de rapporterade Q1-resultatet.

Om utdelningarna förblir vad de är idag, vilket verkar väldigt osannolikt, så blir det ungefär 800 kronor per utdelning per år. Kanske hälften är mer rimligt. Så 400 kronor per år?

Jag ser de här köpen väldigt långsiktigt. Under de närmaste åren kommer det blöda pengar från fastighetsbolagen och det är inte säkert att alla kommer klara sig men på sikt, 5 år eller mer, så tror jag, med betoning på "tror", att de kommer återhämta sig tillräckligt för att motivera köpen.

Genom att sprida ut köpen på olika fastighetsbolag så tror jag att den totala risken är låg nog och jag tror att när räntorna stabiliseras så kommer aktiepriserna just nu se rimliga ut. Det är fortfarande inte riktigt billigt, men jag vet inte var botten är så jag försöker öka lite då och så.

Viktigt att påpeka är att även om fastighetsrelaterade inlägg dominerar bloggen, så är aktierna i Castellum, Wallenstam, Fabege, Nyfosa och Cibus bara 7% av mitt sparande. Jag har råd att förlora allt, även om det skulle svida rejält.

Kommentarer

  1. Är inte speciellt skrämd av fastigheter. Finns ju vissa med hög belåning, men annars kommer ju myndighetsbyggnader, hyreshus och mataffärer att finnas kvar även om 50 år. Cibus har jag förtroende för, SBB, nja. Castellum går bort pga inga utdelningar. Visst, räntorna ökar och således även finansieringskostnaderna. Dock får man ju titta på det operativa kassaflödet, ty det är ur detta man betalar utdelningar, och här har t.ex. SBB inga större problem. Tillgångar ökar och sjunker i värde, precis som aktier. Givetvis trist att man har övervärderat sina tillgångar, men så kan det bli ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den risk jag ser är att finansieringen blir så dyr att fastighetsbolagen måste göra massiva utförsäljningar till förlust eller göra massiva nyemissioner som späder ut aktieägarnas andelar till ingenting.

      Jag håller ett öga på Oscar Properties som balanserar på en knivsegg. De aktiägare som bara suttit stilla har fått se sig allt mer utspädda. Sedan toppen har de tappat 99,95%. Om någon köpte aktier för 100 000 kronor den dagen så är de aktierna värde 52 kronor idag. trots att företaget finns kvar och drar in pengar.

      Radera
  2. På en 5-års period blir det nog bra.Tror dock att de bästa köplägena kanske inte kommit ännu.
    Dina 7% av portföljen kan nog vara en lagom nivå för tillfället.
    Jag har också bevakning på Cibus och Nyfosa till kurser på 93 resp 57.
    Håller med Snålgrisen om att fastigheter är hyfsat stabil långsiktigt.

    //Jojje

    SvaraRadera
  3. Har köpt några Castellum då och då under det senaste året. Efter NE om 10 MDR lär de komma ut stärkta. Tänker att Akelius är en haj och hajar kan var väl värda att följa.
    Har kollat på Nyfosa men tycker belåningsgraden är väl hög.
    Cibus, nej, inte efter huvudlös kombination NE och utdelning

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare