JP Morgan avvecklar min Afrikafond

För att ha exponering mot den del av världen som växer snabbast, Afrika, så har jag i många år sparat i en Afrikafond, mer specifikt JP Morgan Africa Equity. Fonden investerade i praktiken mest i Sydafrika för det är ett av få länder i Afrika med en pålitlig finansiell marknad och det har verkligen inte varit någon succé för mig.

Efter 11 år så har jag tjänat 0,3% på min investering. Före inflation. Efter inflation så har det varit en förlust.

Trots nedgången har jag inte orat mig. Tillväxtmarknader går ofta knackigt ändå till dess att de slår igenom och det är det jag väntat på. Nu verkar det som att JP Morgan gett upp och avvecklar fonden och flyttar över spararna i en fond för Östeuropa, Mellanöstern och Afrika: "JPMorgan Funds - Middle East, Africa and Emerging Europe Opportunities Fund". Det här var helt säkert planerat innan Hamas massaker av Israelier den 7 oktober, men även innan kriget så hade jag inte varit speciellt intresserad av att få mina sparpengar flyttade till mellanöstern.

Östeuropa har inte heller varit någon höjdare då de flesta östeuropafonder brukade satsa hårt på Ryssland, men det går tack och lov inte längre. Vad blir det istället? Kosovo och Serbien?

Syftet med avvecklingen är, officiellt, att ge spararna bättre möjligheter till tillväxt. Inofficiellt så ser antagligen fonden dålig ut i jämförelser och de vill få bort den ur listor. Det brukar vara så det funkar.

Jag kommer kanske behålla mina andelar i mellanöstern/afrika/östeuropa-fonden. Just nu har jag inget val för JP Morgan har stängt fonderna för handel medan de flyttar runt. En omflyttning de tror kommer kosta 0,73% av kapitalet.

Det som avgör om jag kommer behålla den nya fonden är hur den fördelar sina tillgångar. Jag kommer fortsätta vilja ha stor exponering mor Afrika, och jag kommer inte vilja ha stor exponering mot oljeutvinning, en bransch som vi alla beror på men som måste bort så fort som möjligt för planetens bästa.

Apropå JP Morgan så kan jag rekommendera Stand-up Maths video om hur JP Morgan 2008 köpte en 75-årslease på Chicagos parkeringsplatser, värda cirka 100 miljarder kronor, för ungefär 10 miljarder kronor. Videon går igenom hur man diskonterar framtida intäkter och hur små felräkningar där kan få stora konsekvenser.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare