Amerikanska jättar och deras utdelningar (Johnson & Johnson och DowDupont)

Jag har inte köpt några aktier i Johnson & Johnson sedan 2015 jag köpte väldigt många. Sedan dess har jag sett kursen gå upp rejält så nu vet jag inte om den är prisvärd längre, men det jag vet är att det kommer en dryg tusenlapp varje kvartal. Den här gången gav Johnson & Johnson mig 1 374,92  kronor. Jämfört med för ett år sedan är det en nedgång på 4% (+5% utdelning i USD, -9% i svagare USD). Jämfört med förra gången är det 3% mindre, helt på grund av valutakursen.

Nästa utdelning borde vara den där de gör en utdelningsjustering. Det vore inte alls dumt med tanke på att valutan har gjort utdelningen mindre och mindre värd för oss utanför USA. 4-traders verkar gissa på en ökning på 10%. Vi får väl se.

Annars är Johnson & Johnson i nyheterna eftersom det kanske finns en liten ökad risk för äggstockscancer om man varit en storanvändare i underlivet av vissa puderprodukter. Det finns en bra artikel med bakgrundsinformation i Washington Post. Just nu handlar det om en stämning där investerare som känner sig lurade att köpa Johnson & Johnson-aktier vill ha pengar. Som svensk, och med kännedom om svensk skadeståndslagstiftning, känns det här som stenåldersviftande med klubbor.

DowDupont

Till skillnad från Johnson & Johnson så har jag köpt en hel del Dow Chemicals det senaste året och de är nu DowDupont-aktier. Här väntar jag närmast på att företaget ska delas i tre företag men fram till dess vill jag att det ska vara som normalt med bra affärer och ett lönsamt kemibolag. Gärna med färre jordbruksgifter.

Dow Chemicals lyckades vilseleda investerarna en del inför ihopslagningen. De sa att utdelningen skulle ligga på motsvarande nivå efteråt, men det gör den inte alls.

Genom att ändra utdelningsdatum så försöker de göra situationen svår att analysera, men använder man ett kalkylprogram (eller papper och penna) i 2 minuter så framgår det direkt att det är en sänkning. Istället för att säga det rakt ut så blir det istället en massa skitsnack vilket retar mig. Känns som en bättre anledning till en stämning än den för Johnson & Johnson.

Mer konkret så har namnen på de tre blivande företagen avslöjats. Jordbruksföretaget ska heta "Corteva Agriscience" (finns en ointressant flumförklaring till namnet). Materialteknikbolaget ska heta "Dow". Jag vet inte om det får ett efternamn också, men Dow funkar bra för mig. "Specialproduktbolaget" (deras beskrivning, inte min) ska heta DuPont. Med andra ord så återanvänder de två kända varumärken och gömmer bolaget med alla gifter under ett nytt namn.

Utdelningen då, DowDupont har skickat mig 778,21 kronor, 28% mer än för 11 månader sedan. 28% låter bra, men jag har 67% fler aktier. Utdelningen per aktie har sjunkit 17% och dollarn har blivit 7% mindre värd. Jämfört med för ett kvartal sedan är det -3%, helt beroende på dollarna lägre värdering.

I båda fallen så har någon dragit bort 15% av beloppen ovan i källskatt. Att jag betalar skatt nu borde resultera i lägre ISK-skatt att betala nästa år (har överskott av kapital) så jag räknar inte det som en specifik kostnad.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare