Storutdelarna kom först, först Nordea och nu Castellum

Häromdagen Nordea och nu Castellums första utdelningshalva, det betyder att jag redan är uppe i över 30% av utdelningarna jag fick på hela förra året. Castellum, bostadsbolaget som om allt går väl ska bidra med andra människors hyra till min egen hyra under lång tid framöver, har blivit den aktie där jag lagt mest pengar. Inte den som har störst värde, det är mina äldre innehav, men när jag flyttade från fastighetsfonder till aktier så band jag mycket pengar i Castellum.

Utdelningen den här gången blev 5 167,50 kronor vilket är 72% mer än för ett år sedan. Det mesta av det (+63%) är att jag köpt fler aktier för fastighetsfondpengarna, men företaget går bra så det är även en ökning med 6% av utdelningen per aktie.

Jag tycker om att matcha min utdelning mot vad företaget gör. I det här fallet så är det vinsten på 6 månaders uthyrning av ett kontor på 16 kvadratmeter där det sitter fyra personer och bygger något fantastiskt. Kanske ett datorspel. Eller en design för en ny sorts klädhängare som automatiskt stryker kläderna som hänger på dem. Eller en robotbarnpassare. De är i alla fall (indirekt) mina kunder!

Glad påsk!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare