BillerudKorsnäs bränner stora pengar i USA

Jag har inte gjort någon hemlighet av att jag blir ytterst skeptisk när mina företag vill köpa andra företag. Min erfarenhet är att inget kostar i närheten så mycket som misslyckade företagsaffärer och den stora majoriteten är misslyckade.

Det var därför inte med glädje jag läser att BillerudKorsnäs lägger ett svindyrt bud på ett amerikansk pappersmasseföretag. De tänker betala 8 miljarder kronor för Verso, ett företag som så sent som 2016 gick i konkurs (rekonstruktion) och som förra året gick med förlust och som bara undvikit förlust ett år, 2018, sedan konkursen (2019 ser ut som en liten vinst men bara på grund av förlustavdrag). Versos omsättning har också rasat och på ytan ser Verso ut som ett riktigt skräpbolag.

En överhettad aktiemarknad värderar Verso till cirka 5-6 miljarder kronor och nu tänker BillerudKorsnäs betala 8 miljarder för något som kan bli ett sänka för hela koncernen.

För att finansiera köpet tänker BillerudKorsnäs i första hand ta ut lån, men de tänker också göra en nyemission på cirka 15-20 kronor per aktie. För mig 15-20 000 kronor. Jag har just nu ingen större lust att bidra till företagets på ytan vansinniga planer.

Åh, och BillerudKorsnäs aktiekurs föll ögonblickligen med 10% när nyheten kom och har fortsatt falla sedan dess. Det betyder att marknaden har bedömt att BillerudsKorsnäs beslut minskar företagets värde med 5-7 miljarder. Skickligt att bränna så mycket pengar så snabbt.

BillerudKorsnäs argument för att genomföra affären är att få in en fot på en den amerikanska marknaden. Visst måste det finnas billigare sätt än att betala 8 miljarder för ett förlustbringande företag som i längden kan kosta mycket, mycket mer. En artikel nämner att Verso har investeringsbehov (nya massamaskiner) på 10 miljarder om några år. Det ska också betalas av BillerudKorsnäs.

Verso har andra produkter än BillerudKorsnäs egna så det är inte säkert att BillerudKorsnäs har kompetensen att korrekt bedöma värdet på företaget. Det finns ett uttryck om att "lite kunskap är farligt", vilket kan läsas på flera sätt. Ett av sätten är att om man vet en del (men inte mycket) så brukar man kraftigt överskatta sin kunskap. Det är vad jag misstänker BillerudKorsnäs ledning gjort här.

Direkt efter fallet så valde styrelseordföranden att köpa aktier. Jag misstänker att det är ett försök att övertyga sig själv om att beslutet inte är korkat.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare