Jag levererade en kvarts lastbil

Det är viktigt att man förstår bolagen man investerar i. Mina största investeringsmisstag har kommit från investeringar där jag inte fullt förstått branschen eller företaget.

Vad gör då de företag jag investerat i? En massa olika saker, men jag kan summera min andel i en del av verksamheten.

På ett år står min portfölj för:

  • En kvarts levererad lastbil
  • 10 kvadratmeter uthyrd lägenhet
  • 65 kvadratmeter uthyrt kontor
  • 65 000 sålda flaskor Coca Cola
  • 2 kilowatt el
  • 14 000 kg pappersförpackningar
  • 38 doser COVID-19-vaccin
  • 2 decimeter motorväg (grattis Umeå)
  • En massa metallrör och ett däck på en gruvmaskin
  • 493 sålda klädesplagg
  • 8 bankkunder
  • 1 mobiltelefonkund
  • 10% av en byggd lägenhet
  • En jäkla massa blöjor

Företagen gör dessutom mycket mer. Som exempel att forska i materialteknik, generera koldioxid, montera vindkraftverk, skänka pengar till välgörenhet, motarbeta pantsystem, lägga fiber, betala skatter, styra andra företag, ha personalfester och tillverka växtgifter.

Jag försöker aktivt undvika företag där jag bedömer att verksamheten är mer skadlig än nyttig, men tyvärr har nästan alla stora företag något skelett i garderoben. På det stora hela är jag stolt över vad "mina" företag gör.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare