Min tajming i år har inte varit perfekt

Efter några år brukar jag göra återblickar och se resultatet av mina beslut, men i år behöver jag inte vänta så länge för att se att min tajming har varit dålig.

Den största misstajmingen var när jag bytte från Nordea till Handelsbanken. Nordea hade länge varit billigast (undervärderad jämfört med de andra) av bankerna och åren gick och det verkade inte direkt ändra sig. När så Avanza, Nordea och Finland tillsammans krånglade till det för svenska aktieägare med finska utdelningar så valde jag att byta bankaktie. Jag skulle väntat, för sedan dess har Nordeaaktien klättrat upp, och upp, och upp. Varför den gjorde det i år och inte 2018, 2019 eller 2020 kan jag verkligen inte säga, men nu hände det strax efter min försäljning. Hade jag bytt idag istället så hade jag kunnat köpa många fler Handelsbankenaktier än jag kunde köpa i våras.

Handelsbanken har också klättrat en aning. Kanske kommer den komma ikapp så småningom men vi får väl se.

Sedan har vi Eolus Vind. En vindkraftbyggare vars värdering sköt i höjden i slutet av förra året utan någon som helst substans. Jag tycker inte om att sälja aktier, så jag velade en del, men till slut sålde jag 40% av mitt innehav och behöll 60%. När jag gjorde det hade priset redan sjunkit mer än 20% från toppen så jag var lite sent ute, men jag skulle också sålt betydligt mer än 40% eftersom priset sedan dess halverats. Så jag var både för långsam och för passiv. Priset var uppenbarligen alldeles för högt. Jag skulle sålt så gott som allt och sedan köpt tillbaka aktierna när de var billigare.

Bevis nummer tre: Investor. Nyligen fanns en chans till arbitrage i Investor. Liksom många andra gladdes jag åt att Investor A plötsligt blivit 1 krona dyrare än Investor B vilket gav mig tusentals kronor i en snabb affär. Vad jag inte insett var att gapet skulle öka till 10 kronor och sedan fastna där. Hade jag varit mindre uppmärksam, hade jag väntat lite, så hade arbitraget gett tiotusentals kronor istället.

Nästa år tänker jag ha mer flyt, för åtminstone Investor och Nordea tänker jag kategorisera som otur. Eolus Vind är en lärdom för framtiden, och jag har en annan aktie som också är övervärderad som just nu ger mig en del huvudvärk... Mer om den någon annan gång.

Jag kan inte vara den enda som kommit in fel?

Kommentarer

  1. Behöll själv Nordea tills att utdelningen var avklarad. Sen dess har jag knappt kollat hur kursen gått. Inbillar mig att det är bättre så! :-)

    SvaraRadera
  2. Detta påvisar väl ganska tydligt hur svårt (omöjligt?) det är att tajma marknaden. Lyckas man är det ren tur, det är lite som att ibland får man en sexa på tärningen, ibland till och med två på raken. I större serier är dock tärningen förutsägbar, vilket är mer än vad man kan säga om börsen.

    Jag håller mig till utdelningar, där är sannolikheten mindre att jag klantar till det, då jag har en märklig förmåga att köpa på toppar och sälja i dalar, eller månader innan en aktie sticker iväg hundratals procent.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare