Castellum med högre utdelning, och kvartalsutdelning...

Castellum var mitt sista svenska innehav att rapportera och det verkar ha gått bättre än jag trott. Förra året så spenderade Castellum fantastiska 56 miljarder på investeringar och köp, och trots försäljningar på 17 miljarder så trodde jag att de skulle få skrapa i botten på kistan efter pengar. Så blev det inte utan med ett förvaltningsresultat på 12,45 kronor per aktie tycker man att man kan dela ut 7,60 per aktie till ägarna. Jag är en av ägarna!

Man planerar också att gå över till kvartalsutdelning, med utdelningar i början av april, juli, oktober och januari. Just utdelningen i januari gör att bara 75% av utdelningen hamnar i år så i tabellerna kommer det bli en minskning för mig. Får se hur jag bokför det (figuren ovan lägger utdelningen under 2022). Senareläggningen av utdelningen med i snitt 1,5 månader kan också förklara utdelningsökningen. De kan tjäna ränta på pengarna under tiden och sedan dela ut något mer.

Rutger Arnhult, ny VD och storägare säger i en intervju att det kommer bli svårare att växa med hjälp av sjunkande räntor och avkastningskrav framöver. Det blir mer fokus på att få ut bra hyror istället. Det är förväntat och det är lugnande att Arnhult inte lever på något drömmoln. Han säger också att det kan bli tal om att sälja en del fastigheter i städer som man efter sammanslagningen med Kungsleden inte har energi att fokusera på.

Det är som är lite oroande är något högre andel yta som inte är uthyrd, och att mycket av tillväxten kom från sänkta avkastningskrav (sänkt från 5,0% till 4,7%) men företaget har solida finanser och bör klara både räntehöjningar och en lågkonjunktur. Jag får känslan av att mycket av förhoppningarna nu ligger på Entra, det stora norska fastighetsbolaget som Castellum äger exakt en tredjedel av.

Stockholmsområdet verkar mattas av rent generellt. Arnhult nämner svagheter i kollektivtrafiken som gör Stockholm mindre attraktivt som kontorsort. Köpenhamn och andra svenska städer går mycket bättre.

Castellum är efter Kungsledenuppköpet 10% av min aktieportfölj så jag vill verkligen att det ska gå bra för för dem. Även om chefsbytena gjort mig bekymrad så ser det mesta bra ut.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare