Engcon, finansiell historik, värt att teckna?

Dagens Industri skriver att Engcon är en bra nyemission och så jag kastade ett öga. Man måste svara senaste imorgon onsdag (15 juni) vid midnatt så det är lite bråttom att bestämma sig.

Engcon är ett jämtländskt företag som tillverkar "tiltrotatorer", vilket är sakerna som vrider sig åt alla möjliga håll längst ut på armen på en grävmaskin. De kostar visst som en liten bil så det är inga direkta leksaker.

Jag är okomplicerad när jag bedömer nyemissioner. Jag tittar på omsättning, vinst, multiplicerar med någon lämplig P/E-faktor och ser var jag hamnar. Ser det bra ut så forsätter jag läsa på. Förhoppningsbolag göro sig icke besvär hos undertecknad.

Engcon gjorde 2021 en vinst på 313 miljoner och de värderar företaget till 7 miljarder, så där är en P/E på 22,4. Det kan jämföras med andra industriföretag som Saab (27), Atlas Copco (26,8), Epiroc (24,3), Sandvik (15,4), Volvo (10,7), SKF (9,7).

Det är en värdering i nivå med Atlas Copco och dess avknoppade gruvmaskinsbolag Epiroc, så inte helt orimligt om det är ett bolag som kan tänkas växa snabbt.

Nästa steg är att kolla hur vinst och omsättning utvecklats. Prospektet listar tre år.

201620172018201920202021
Omsättning (MSEK)8701 0491 1861 1941 0771 488
Vinst (MSEK)159174313

Vinsten har ökat kraftigt 2021. Det kan vara början på en framtidssaga, eller kompensationsförsäljning efter pandemi-året 2020, men oavsett så ser det bra ut. De presenterar också resultatet för 2022 Q1 och jämför med året innan.

2021 Q12022 Q2
Omsättning364 MSEK447 MSEK
Vinst59 MSEK74 MSEK

Det antyder att 2022 skulle kunna bli ett minst lika bra år som 2021. Samtidigt så vet jag av personlig erfarenhet hur mycket vinst som företag älskar att pressa ut precis innan en nyemission. Den här raden är oroande:

2021 Q12022 Q2
Forskning och utveckling15 MSEK6 MSEK

Från att ha lagt cirka 3-6 miljoner i måndaden på Forskning och utveckling de senaste 3 åren så är det plötsligt bara 2 miljoner i månaden. Har de offrat utvecklingen för att se en aning bättre ut i en nyemission? Det är i alla fall inte ett bra tecken.

Det åsido, varifrån kom ökningen i omsättning?

Omsättning (MSEK)201920202021
Norden873662853
Övriga EU256291442
Amerika4473115
Asien/Oceanien215178

På siffrorna ser man hur de gått från att ha sålt bra i Norden till att nu försöka sälja bra i resten av världen, och de verkar göra det bra.

Hur mycket mer kan de växa? De säger att de har 35% av världsmarknaden så utan att diversifiera så är taket att bli tre gånger så stora som idag. Såvida inte marknaden växer, för då kan de bli ännu större.

Jag har inte läst hela prospektet och jag har inte bestämt mig. Det verkar vara ett trevligt litet företag med potential, men är det ett tillräckligt bra pris?

Uppdatering, en tidigare version kallade företaget för Encgon.

Kommentarer

  1. Det är ju egentligen ingen nyemission då det inte ges några nya aktier. Det tycker jag är positivt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan ju ses som ett styrketecken att företaget inte passa på att dra in cash när de har chansen. Ett bra företag helt klart. Bara en aning för dyrt för mig just.

      Radera
  2. För dyrt för att jag ska investera just nu men tack för genomgången. Blir noteringen inte någon succé så är det här helt klart ett bolag som jag kan titta närmare på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här 4 minuter innan deadline kom jag fram till något liknande. För dyrt för en stor post och en liten post är meningslös. Sjunker den i pris så tror jag att jag glatt skulle vara ägare.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare