Hur företagens ständigt ökande utdelningar har minskat utdelningarna

De som läst på om företagsutdelningar har säkert kommit över begrepp som "utdelningsaristokrater" eller "utdelningskungar" där man fördelat sådana titlar på företag som ökat sina utdelningar varje år under lång tid.

Typiskt så är det bolag med stabila kassaflöden som kallas så fina namn, men titelns baksida är den genomsyrande rädslan att förlora den. För att undvika det så tar företagen till alla möjliga metoder som inte alltid är bra för aktieägarna.

1. Undviker stora utdelningshöjningar.

Ett cykliskt företag som har stor vinst skulle normalt dela ut mer pengar de bra åren och mindre pengar de svaga åren, men det skulle kosta en utdelningstitel så istället så håller företaget på pengarna och delar ut mindre än de skulle de bra åren, och mer än vad som är nyttigt de svaga åren.

Ett företag som gjorde så var Hennes & Mauritz. Pandemin kom som en skänk från ovan för dem för de äntligen hade en tillräckligt god anledning att bryta sitt skadliga beteende.

2. Aktieåterköp istället för utdelningar.

Om ett företag har mycket pengar men inte vågar dela ut dem så är ett populärt alternativ aktieåterköp, som Telia precis tänker göra med 5 miljarder. Det har dessutom bieffekten att en konstant utdelningskassa ger en ökad utdelning per aktie så även utan att företaget växer så ser det ut som att företaget växer.

Eftersom företag som har utdelningstitlar ofta har extra hög värdering så betyder det att företaget betalar mer än rimligt för sina egna aktier vilket blir värdeförstörelse.

3. Delar ut mer än vinsten.

De flesta bolag behåller en relativt stor del av vinsten inne i företaget för att användas till nyinvesteringar eller företagsköp eller som luftkudde om det blir sämre tider, men inte skakiga bolag som vägrar släppa sina utdelningstitlar. De kan i slutändan betala mer i utdelning än de gör vinst vilket är rejält skadligt. Ibland håller chansningen, ibland inte.

4. Minimala utdelningshöjningar

En del bolag har höjt utdelningar med långt under 1%. Det är bara fjantigt. Om utdelningshöjningarna inte ens följer inflationen så är de inte riktiga höjningar.

5. Utdelningshöjning mitt i vartannat år vilket ser ut som höjning varje år.

När man tittar på utdelningstitlar så tittar man på årliga utdelningar. Ett knep som har använts av de som har flera utdelningar per år är att höja utdelningen vartannat år, men mitt i året.

Det är enklast att visa med ett exempel. Se hur den årliga utdelningen ökar trots att företaget inte höjde utdelningen varken år 2 eller 4.

År 0.
Utdelning 1: 10 kr
Utdelning 2: 10 kr
Totalt 20 kr
År 1.
Utdelning 1: 10 kr
Utdelning 2: 11 kr
Totalt 21 kr
År 2.
Utdelning 1: 11 kr
Utdelning 2: 11 kr
Totalt 22 kr
År 3.
Utdelning 1: 11 kr
Utdelning 2: 12 kr
Totalt 23 kr
År 4.
Utdelning 1: 12 kr
Utdelning 2: 12 kr
Totalt 24 kr

Med bara två höjningar fick de till fyra år med höjda utdelningar.

Kommentarer

  1. Stort tack! Riktigt bra och läsvärt inlägg. Jag har inte tänkt på detta. Jag blir glad när en blog om investeringar handlar om något som är till nytta för mig. Jag är hyfsat ointresserad av hur mycket någon sålt och köpt för eller hur mycket någon får i utdelningar.

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt inlägg. Bra analys!

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Det sista och femte exemplet har jag aldrig sett någon annan stans så det var nytt för mig. Bra när man lär sig nya saker, tack för det Daniel!

    Mvh // PP

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare