SPP-fonderna är nu Storebrand-fonder

En Storebrandfond dök plötsligt upp i min portfölj. Jag var helt säker på att jag inte köpt någon Storebrandfond, men en efter en närmare granskning upptäckte att jag att tre Storebrandfonder ersatt mina tre SPP-fonder och det är bara ett namnbyte.

Alla banker har inte bytt namn på fonderna ännu men om det inte hänt än så kommer det hända snart.

Storebrand är ett norskt försäkringsbolag. Som namnet antyder så har det sina rötter i ett brandförsäkringsbolag, för sådär 200 år sedan. SPP, (från Svenska Personal-Pensionskassan) var ett svenska försäkringsbolag som i början av 2000-talet delades upp och blev Alecta för pensionsförsäkringar och SPP Fonder för fonderna. SPP Fonder köptes först av Handelsbanken men såldes 2007 vidare till Storebrand.

Sedan 2007 så har SPP varit en del av Storebrand men nu släpper man alltså varumärket SPP och kallar sig Storebrand istället. Mina SPP-fonder har varit väldigt trevliga med god indexföljning och låga avgifter. Eftersom det bara är namnet som ändras så antar jag att de kommer fortsätta vara trevliga.

Gammalt namn Nytt namn

Några fonder behåller sitt gamla namn tills vidare. De är de här:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare