SAVR – plattformen som lovar lägre fondpriser men som inte har lägre fondpriser

I z2036s senaste bloggpost nämnde han att av barnen börjat använda SAVR för fondsparande.

SAVR var en ny bekantskap så jag tog en titt och se där, de har en sida som vill sälja mig fonder och säger att de är billigare än andra. Rent organisatoriskt så är det en front för Fondab, ett så kallat fintech-bolag som jobbar med fondhandel, och de säger att kunderna täcks av både insättningsgaranti och investerarskydd.

För att förstå SAVR ska man förstå hur mycket av fondhandeln görs i Sverige. Aktiefonder lever på sina avgifter som oftast är en procentandel av det sparade beloppet. Det betyder att ju mer sparat, desto mer pengar till förvaltarna så de vill gärna att folk sätter in mer pengar.

Fondbolagen vill så gärna att folk sätter in pengar att de är beredda att betala andra banker och mäklare en del av avgiften om de lockar in folk. En så kallad kickback.

Ett exempel är fonden PriorNilsson Sverige Aktiv. De tar en chockerande 1,36% i avgift varje år, men mer än hälften av det betalar de tillbaka till fondmäklaren, SAVR, Avanza, Nordnet eller någon annan bank. SAVRs tanke är att de ska dela på kickbacken med kunden.

Runt hälften av mitt sparande är i fonder och har haft låga avgifter som ett uttalat mål så naturligtvis började jag med att kolla mina fonder — och de var inte där. Jag förstås varför de inte säljer Avanza Zero, men även Storebrand USA saknades. Däremot fanns Storebrand USAs aktiva kusin Storebrand USA Plus.

Den enda fond jag hittade var Länsförsäkringar Global Indexnära, men den visade sig ha 0% avgiftsrabatt så helt meningslöst.

Med andra ord så gör SAVR dyra fonder billigare, men vägrar sälja de allra billigaste fonderna. Jag vet inte hur jag ska tänka om det. Bra att få fram lägre avgifter, dåligt att gömma de alternativ som vore allra bäst för kunderna.

Kommentarer

  1. Gillar man enbart indexfonder så finns det ingen större anledning att välja SAVR som plattform men om man som jag tror på en mix så är det en "no-brainer" allt annat lika tycker jag. Ebba valde SPP Aktiefond global (heter nåt med Storebrand nu för tiden) som kostar 31 punkter och följer breda MSCI ACWI samt AMF Småbolag som basinnehav till ordinarie nettopris. Vidare kompletterat med Coeli global + ett gäng andra nischfonder som blir klart billigare via SAVR.

    Tack för omnämnande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gör mig lite kluven. Varför kan inget någonsin vara entydigt bäst...

      Radera
  2. Hej Daniel.

    Håller med att Savr kunde erbjuda fler billiga fonder. I dagsläget lockar Spiltan Aktiefond Investmentbolag hos dem. Men hade gärna set fler indexfonder med en avgift mellan 0-0.2 %. Får hoppas på ett bättre utbud i framtiden.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare