Trendföljning

Investerarfysikern uppdaterade nyligen sin studie om trendföljning och den är väl värd att läsa. Jag säger det trots att mitt eget 13-månadersexperiment var ett fiasko.

Trendföljning är en mekanisk strategi som flyttar investerade pengar mellan olika investeringsslag baserat på vad som har gått bäst den senaste tiden. Den bakomliggande tanken är att människor blir överdrivet optimistiska och pessimistiska så man ska följa med i uppåtgående trender och hoppa av när det går nedåt oavsett vad som händer i den verkliga världen.

Det finns många varianter beroende på vilka tillgångar man tar med i poolen av alternativa placeringar och hur man bestämmer vilka som gått bäst och sämst. Alla varianter har sina för- och nackdelar.

Som Investerarfysikern påpekar så var strategin mest framgångsrik under perioder av nedgångar då den valde investeringsslag som klarade nedgångarna bättre. T.ex. guld under 1970-talet. Under de 12 månader jag testade så blev effekten mest att jag bytte till det som var sämst val, så någon magisk biljett till rikedom är det inte.

Skulle jag göra ett nytt experiment så skulle jag ta med fler tillgångsslag och även kolla på längre trender än en månad. Antagligen skulle jag dessutom behöva köra experimentet längre än 12 månader, men förra gången var resultatet så deprimerande att jag inte ville fortsätta.

En risk med sådana här mekaniska strategier är att någon utvecklar en parasitstrategi som utnyttjar att de som använder strategin är förutsägbara. Man kommer runt det genom att ha en relativt unik variant, men inte så unik att det är skräp.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare