Nordeas användargränssnitt för nyemissioner är väldigt dåligt

Nordea försöker bli en seriös kandidat för de som investerar i aktier och de är bra på en del saker: Hantering av utländska innehav, källskatter och lågt courtage (som brukade vara ännu lägre). Tyvärr så har de också en del skönhetsfläckar och jag hittade precis en till. Nyemissioner.

Mina BillerudKorsnäs-aktier ligger hos Nordea så det blev för första gången dags att använda Nordeas användargränssnitt för nyemissioner. Ett användargränssnitt som visade sig vara långt från vad man förväntar sig 2022.

Om man lyckas hitta den relevanta informationen (inte lätt!) så skickas man till ett webbformulär som ser ut att vara från 2002 (se nedan). Där frågar de om sånt som vad jag heter. De vet vad jag heter! Och ett fritextfält där jag ska skriva vilken aktie jag vill teckna mig för vilket är som gjort för misstag. Kanske blir man oväntat ägare till ett en estländsk osttillverkare med ett namn som råkar likna det man avsåg.

Man kan inte heller teckna i nyemissionen utan teckningsrätter, i alla fall inte via webben (möjligen kan man göra det via telefon). I nyemissioner brukar det alltid bli några aktier över efter att folk glömt att använda sina nyemissioner och de kan då köpas utan teckningsrätter av de som bett om lite extra. Eftersom teckningskursen i princip alltid är 20-40% under marknadspriset blir det en enkel vinst. Varför ska jag som Nordeakund inte få vara med och dela på de aktierna?

Avanza och Nordnet låter en teckna sig för överskottet men utan att också köpa via teckningsrätter så har man ingen som helst chans att få någon aktie.

Jag valde till slut att sälja mina teckningsrätter och köpa aktier direkt för pengarna. Det kostade några tior extra i courtage men var värt det för att slippa det där formuläret.

Nordea skriver att de vidareutvecklar och förbättrar sin sajt, men den här lösningen verkar vara av typen som man slänger ihop på en eftermiddag och om de lagt en eftermiddag till så kunde de i alla fall ha förifyllt namn och värdepapper.

Kommentarer

  1. Nordeas webbgränssnitt är på gränsen till värdelösa. Jag testade Nordea investor från typ 2018-2021 och inte mycket till förbättringar hände på de tre åren. Därefter sålde jag de aktier jag hade där och gav upp Nordea som en seriös spelare. Om man inte har några egna ideér, titta i så fall på t.ex. avanza för att få lite inspiration, snälla nån! Och sen, låt någon van aktieägare betatesta det hela. Redan där hade det förmodligen tagit tvärstopp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar ju som att någon hög chef fick för sig att konkurrera med Avanza och Nordnet men två kvartal senare så var det bortglömt. Jag hoppas verkligen inte det är en fungerande affärsidé att göra sina kunder besvikna.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare

Det tog 27 månader att komma tillbaka