Kavastu

Arne "Kavastu" Talving är en aktieskribent som har hävdat fantastiska avkastningar på sina investeringar. Han drog sig tillbaka från bloggandet för några år sedan då alltför många började ifrågasätta det han påstod.

Nu skriver hans vän Marcus Hernhag att Talving bevisat att det han sagt är sant då två journalister från Dagens Industri fått se avkastningssiffrorna från en Avanza-inloggning. Eller som journalisterna visst skrev: "Utifrån vad som syns på nätmäklarens plattform startades portföljen under senhösten 2014 och steg fram till och med slutet av 2021 med omkring 900 procent."

Kanske kommer folk nu tro på Talvings påståenden. Jag konstaterar dock att det antagligen fanns en mängd sätt att vilseleda journalisterna så en del av de som tvivlat på Talvings påståenden kommer nog fortsätta göra det.

Varför har inte folk trott på Talving? Är folk avundsjuka? Kanske. Är jag avundsjuk? Inte alls. Om han lyckats med den avkastningen så, bra för honom, fast jag är alltid skeptisk när folk påstår osannolika saker utan bevis. Tillväxten på 900% under sju år, eller ca 38% per år, är dubbelt så hög som den genomsnittliga tillväxt som gjorde Buffett till världens rikaste person. Det är en dubbling ungefär vartannat år.

Det finns en saga om en man som istället för direkt betalning för tjänster ber sin kung om att få ett riskorn på en schackruta, två riskorn på nästa schackruta, fyra på nästa, och så vidare med dubbelt så många på varje ny ruta. Kungen, som uppenbarligen varken studerat matematik eller hade matematisk intuition, accepterade.

På det viset blev kungen skyldig mannen mer ris än vad som någonsin producerats, och någonsin kommer produceras. Dubblering, eller annan exponentiell tillväxt, spårar ut snabbare än vad många anar.

I likhet med sagen skulle en dubbling av en investeringsförmögenhet vartannat år på några decennier ge en förmögenhet i nivå med världens rikaste, och på något decennium till skulle personen äga stora delar av världen.

Det betyder inte att en fördubbling vartannat år under sju år är omöjligt, långt ifrån. Däremot så är det ovanligt och i det närmaste omöjligt att fortsätta med i längden.

Warren Buffett har ofta skrivit om hur svårt det är att göra bra affärer när man vill göra affärer i storleksordningen tiotals miljarder. Det blir helt andra problem än att hitta en undervärderad aktie som man sedan köper för tiotusen kronor.

Nu har jag inte följt Talving speciellt noga så jag är inte insatt i alla svängar. Jag brukade läsa de blogginlägg han då och då skrev och även om det han skrev om inte var tillämpbart för mig så var det alltid intressant. Tyvärr var han väldigt sällan konkret i vilka affärer han gjort vid vilka tillfällen så det var svårt att se exakt hur han tillämpade sina principer.

Om Talving vill tysta kritikerna så tror jag att en bra metod vore att publicera vilka affärer han gjort vid vilka tillfällen. Även om en sådan lista inte heller skulle bevisa något så skulle det i alla fall göra det lättare att tro honom. Eller så ska han bara strunta i vad folk skriver och säger.

Jag önskar all lycka till Talving (och alla andra). Snart kanske han är så rik att han har råd att sluta sälja kurser och böcker.

Kommentarer

  1. Mycket bra skrivet! Håller helt och hållet med dig ang värdet av det "bevis" som Kavastu presenterade för Di. Hade han velat vara helt öppen för de två personerna på Di hade väl det varit fullt möjligt ? Hans s.k. trackrecord är ju för övrigt helt osannolikt. Han slår med hästlängder i princip alla av världens främsta aktieförvaltare, såsom t.ex. Peter Lynch och Buffet. Hur sannolikt är det? Om han nu är så rik, varför åker han runt och håller kurser för typ 5 papp? Måste vara småpengar för honom.

    SvaraRadera
  2. Ja det finns alltid undantag som bekräftar regeln, och kanske är Arne en av dessa. Det har antagligen inte varit omöjligt att göra sig en hacka under 2014-21 då börsen har bjudit på många fantastiska köptillfällen för den som har haft god kassa, bra timing och en portion tur. Tänk dig själv om du satt på 80% kassa mars 2019 och köpte global index för hela slanten, USA, och tech stack ju som en raket. En apa hade lyckats pricka en vinnande aktie under denna tid.

    Det som gör mig misstänksam mot Arne har alltid varit hans kurser. Att sälja utandad luft och ljudvågor för 25000 kr är något jag aldrig skulle göra. Om jag hade startat en kurs, 2 dagar för 30000 kr, "Snålgrisarnas hemliga pengamaskin - nu kan du med bli rik" , vem hade gått på den? Vad är det som skiljer denna kurs från Arnes? Han delar med sig av sina aktietips, jag av mina. Jag är transparent med hur vår ekonomi ser ut, han är superhemlig. Jag har bara svårt för sånt, men det är jag det. Uppenbarligen har han inga problem att locka folk till sina kurser. Jag missunnar ingen framgång, men jag imponeras inte av berättelser, utan av konkreta resultat. Tydligen är jag ganska ensam om detta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du blandar bort korten, snålgrisen. Kavastu hävdar att han har i ca 10 års tid haft en avkastning på ca 40 procent per år. Han hävdade det även före kraschen i samband med corona i mars 2020. Han är även tydlig med att hans "metod" har möjliggjort att han - år för år - får denna mirakulösa överavkastning i förhållande till index. Det är således inte fråga om någon enstaka lyckträff. Allt enligt hans "metod" som han marknadsför och säljer. Det är just denna årliga överavkastning över flera ca 10 års tid som gör att man ifrågasätter honom. Baserat på hans egna uppgifter så måste han vara en av världshistoriens främste investerarer. Samtidigt som han inte kan presteras underlag som styrker påståendena. Hur SANNOLIKT är det? Och om nu en apa kan uppnå denna avkastning - då måste rimligen många fler än Kavastu har uppnått det? Jag imponeras av konkreta resultat, inte sagor. Tydligen är jag ganska ensam om detta...

      Radera
    2. Tror inte du läste vad jag skrev. Jag pratar inte om att han har haft några mirakulösa lyckoträffar, tittar man på 2013-2014 gick börsen upp och upp, sen kom det några nedgångar som man kunde utnyttja om man hade en stor portion tur och satt på kassa. Jag (och forskningen med mig) skulle säga att det inte alls är sannolikt att någon kan prestera så pass bra under så pass lång tid. Enstaka lyckoträffar, absolut. Att överprestera så mycket under så lång tid, är få förunnat. Jag imponeras också av konkreta resultat, hittills har jag inte sett några, mer än någon som påstår sig kunna slå index och säljer en kurs för dyra pengar som inte ger några som helst garantier. Mitt tips är att titta på SVT-dokumentären "en bedragares bekännelser". Ärligt talat fattar jag inte vad du skriver, när du påstår att du imponeras av konkreta resultat. Ingen har ju fått se några sådana... så vad är det du imponeras av egentligen?

      Radera
  3. En sak som jag tycker nästan aldrig tas upp när man pratar om profilers fantastiska avkastning är att det som är mest intressant är egentligen totalavkastningen. Profilen kanske visar sin avkastning på säg Avanza kontot men hur stor del av det är deras totala tillgångar och vad har totalen för avkastning? Finns det kanske ett par andra konton med helt annan avkastning där tex räntebärande ligger? Och har de kanske betydande likvider som ligger utanför marknaden utan vettig avkastning. Sånt får man inte veta. Gäller inte bara Kavastu utan också andra profiler.

    Detta blir också mer och mer intressant ju mer tiden går och portföljen växer. Har man säg 100 msek och också börjar närma sig pensionsålder så har man knappast 100% i aktier...

    Det som då blir mest intressant är duktig man är på att få totalen att växa. Eller om inte mest intressant så i allafall en mkt viktig pusselbit.

    SvaraRadera
  4. Men gud att ni orkar hålla på och trakassera denne man år ut och år in ! Alla som tradear vet väl att följer du dina uppsatta regler så går det bra.Han har en stenhård strategi som han följer till punkt och pricka. Dessutom är han helt ute ur marknaden ibland. Jag är mycket tacksam att fått ta del av hans kunskaper, vilket har gjort mig ekonomiskt oberoende. TACK ARNE !! Det finns faktiskt eldsjälar som vill förmedla sin kunskap till andra. Och varför i hela friden skall de jobba gratis ?? Själv skulle jag aldrig lägga ut min portfölj till allmän beskådan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför görs det aldrig några reportage, med bild och namn, på någon av alla dessa anonyma som tar upp korset när kvasten kritiseras? Alla dessa som "blivit ekonomiskt oberoende" och är sååå tacksamma och andra superlativ och det låter alltid likadant nästan som att det är samma person som skrivit dom...

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare