Utdelningsförutsägelser 2023 [uppdaterade med utfall]

Varje år i januarigår jag igenom min portfölj och har vadslagning med mig själv. Jag försöker förutse mina företags utdelning. Dels för att det är spännande, dels för att jag kan använda det när jag planerar nya investeringar. Förra året prickade jag in 4 av 19 vilket var betydligt sämre än vanligt. Jag underskattade bonusutdelningarna och i något fall (Castellum) så gjorde företaget fel och delade ut för mycket.

För mig är den här perioden mer spännande än julen. Varje vecka från mitten av januari till mitten av februari kommer det ett par nyhetspaket. Kommer något av paketen innehålla en oväntad ädelsten? Kommer något av paketen innehålla en oväntad gråsten? Jag vet inte!

Gissningarna baserar jag på min erfarenhet av bolagen, de senaste kvartalsrapporterna och den allmänna finansiella stämningen. Till sist kollar jag vad Marketscreener tror för att se om jag är helt fel ute. Marketscreener är det nuvarande namnet på det som hette 4-traders, och de sammanställer företagsrapporter och sammanställer analytikergissningar. Lite som det svenska Börsdata.

Skulle det sluta som jag förutspår (gissar) så kommer mina utdelningar vara -9% jämfört med förra året, men 8% mer än 2019, innan pandemin. Med tanke på inflationen så skulle det varit bra med en större ökning, så är det lite nedstämmande att företagsvinsterna och utdelningarna inte följer efter.

Diverse ointressanta Fixed Income-utdelningar

Resultat:

  • 7 aktier rätt gissade (Sandvik, NCC, Wallenstam, Castellum, Coca Cola, Johson & Johnson, Corteva)
  • 5 aktier sämre än gissat (Bonava, XACT Sverige, Fabege, Procter & Gamble, Dow Inc.)
  • 7 aktier bättre än gissat (Investor, Essity, Hennes & Mauritz, Handelsbanken, Nyfosa, Cibus, Sectra)
  • 3 aktier mycket bättre än gissat (Volvo, Billerud, Ford)

Kommentarer

  1. Intressant lista! Lite extra spännande tycker jag det ska bli att se hur Handelsbanken gör med utdelningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bankerna generellt ska bli intressanta. Med högre räntor så öppnar sig möjligheter för dem att tjäna pengar, så länge inga kunder går i konkurs.

      Handelsbanken är sist av de svenska bankerna så kanske kan ana vartåt det lutar redan innan.

      Bankdatumen är: SEB 26 jan, Swedbank 31 jan, Handelsbanken 8 feb, samt finska Nordea 2 feb.

      Radera
  2. Jag har gjort samma med min, och räknar med ca 5 procent ökning jämfört med föregående år. I reala termer blir det så klart en minskning givet inflationen, men under förutsättningarna som råder på marknaden är det nog bara att gilla läget.

    Jag vet inte om du också är så kallad utdelningsinvesterare, men om du är det kanske du borde satsa på andra bolag?

    Tack för en bra och läsvärd blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, har du några förslag?

      5% låter ok. Som du säger så kan det bli svårt att hänga med inledningsvis i inflationen, men förhoppningsvis så kommer företagen ikapp med vinster och utdelningarna.

      Det som verkar slå hårt mot mina utdelningar 2023 är fastighetsbolagen, och speciellt Castellum. De brukade ha höga utdelningar men det lär bli mindre framöver. Jag har dessutom tyvärr inte haft möjlighet till några större nyinvesteringar.

      Radera
    2. Räknar med inser jag är nog fel uttryckt, snarare hoppas jag på. Har inte gått igenom alla mina bolag lika noggrant som dig tror jag. :) Med det sagt: Axfood, Wihlborgs, Allianz, Sampo och Broadcom tror jag alla kommer klocka in på eller över 5 procent.

      Därmed inte sagt att de kommer vara lysande investeringar, särskilt Axfood framstår som högt värderad just nu.

      Äger också Castellum, men jag har fortfarande hopp om att de delar ut i slutet av året.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare