Summerar utdelningarna 2022: -12%

Utdelningsåret 2022 avslutades med 301 kronor från Cibus, nog för en och en halv utelunch, och med det kan jag summera utdelningarna 2022. Den fulla årsrapporten som jag publicerade häromdagen finns här.

Totalt så blev 2022 en minskning av utdelningarna med 12%, trots nyemissionsrätter från BillerudKorsnäs och en extra stor utdelning från Volvo. Nedan är en graf över utdelningar från 2003 och framåt månadsvis med en rullande 12-månadersperiod där jag för 20 år sedan började med en tusenlapp per år:

Covid-19-året 2020 sticker ut, men även 2021 då de bolag som klarat pandemin bra gav bonusutdelningar. Det gjorde det svårt för 2022 att ge lika stora utdelningar som året innan, så minskningen på 12% kom inte som en överraskning. I min årsrapport för 2021 hade jag till och med räknat fram en minskning på 25%, så "bara" -12% är rätt bra.

Förväntningarna på 2023 är relativt låga. Jag har sålt några utdelningsbolag, och vi är antagligen på väg in i en lågkonjunktur med minskade vinster och ökade krav på buffertkassor. Castellum har redan sagt att de inte planerar någon utdelning och bara där försvann (temporärt) 9% av mina utdelningar.

Min uppskattning för 2023 är just nu -11%, men då jag ofta uppskattar i underkant så hoppas jag att det blir bättre än så. Jag har inte ens nämnt inflationen, men med en inflation på 8-11% så behöver utdelningarna öka lika mycket för att ha samma värde.

Jag är sugen på att flytta över mer till utdelande indexfonder för mer stabilitet, men de mest intressanta finns som ETF:er på Tysklandsbörsen och jag har inte tagit steget till utländska ETF:er ännu. Dessutom växlingsavgifter, denna kassako för bankerna.

Kommentarer

  1. Hej.
    Jag räknar inte med att varken 2023 eller 2024 blir några goda år. Man kan ju knappast förvänta sig att allt elände helt plötsligt ska ta slut och allt vänder. Det är ju så många saker som eldar på varandra just nu. Jag tror detta kommer att ta tid. Men tur då att man har lärt sig att vara tålmodig.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Senast vi hade hög inflation var på 1970-talet och då tog det nästan ett decennium av fallande börskurser innan vi fick ett enormt börsrally med yuppies på 80-talet. Skulle helst inte upprepa den historien.

      Radera
    2. Ha ha, nej 70-talat var i och för sig trevligt men ett decinums väntan på uppgång är lite väl bra.

      Radera
    3. Det fanns ändå ett sätt att få avkastning med fallande börskurser: utdelningar.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare