Årssammanfattning 2022: -15%

2022 var ett speciellt år. Krig i Europa, hög inflation, snabbt stigande centralbanksräntor. Det var också året då covid blev som vilken influensa som helst, i alla fall om man var vaccinerad, och resor och turism kom igång igen. Det var året då elpriserna satte dramatiska nya rekord och allt som berodde på billig energi blev mycket, mycket dyrare. (Varför är chips 50% dyrare än för ett år sedan? Elpriser? Potatispriser? Solrosoljepriser? Girighet?)

För ett år sedan gladdes jag åt framgångarna med Mars-helikoptern och hoppades på att Webb-teleskopet skulle fungera. De två har infriat förhoppningarna och så mycket mer. Förhoppningar om ett lugnt och stabilt år på börsen krusades dock snabbt. Redan innan invasionen var ett faktum så hade höga energipriser och höga inflationssiffror fått börsen att vända nedåt.

För börserna var de första nio månaderna 2022 ren depression. Inflationsjusterat var jag minus nästan 29% i slutet av september (-22% utan inflationsjustering). Sedan dess har aktiepriserna gått upp en del, men även så inflationen så jag ligger fortfarande stabilt på minus för 2022.

Portfölj: -15%

Aktier/fonder: -14%

Utdelningar: -12%

Utan inflationsjustering, den siffra som de flesta banker och andra bloggare presenterar, så hamnar mitt aktiesparande under 2022 på -14,3%. Lägger man till "kassan" så blir det -14,9%. Japp, i år så ökar "kassan" min nedgång vilket kräver en förklaring.

Min "kassa" har länge haft obligationer via en "lång ränta"-fond och med oundvilkiga stigande räntor och hög inflation så skulle den fonden säkert backa (vilket den gjort) och inte ens kompensera för inflationen. Då fick jag den lysande idén (anm: inte så lysande) att ha några "fixed income"-värdepapper i kassan som jag skulle återinvestera för att hålla i takt med inflationen.

Lite anade jag hur stort prisraset skulle bli på fastighetsrelaterade papper, och lite anade jag hur hårt det skulle drabba även "fixed income"-papper. Jag visste att högre räntor skulle pressa ner kurserna men inte att de skulle minska så mycket. Mer erfarna "fixed income"-investerare som Petrusko hade en aning och sålde när jag köpte. Smart. Det är i alla fall därför min "kassa" gått ner mer än mitt aktiesparande.

Portföljen har trots misstagen gått bättre än snitt-Avanza-kunden som tydligen hade -21% (hur?) och det breda svenska börsindexet OMX All-Share Cap GI som hamnade på -22%.

-14% är dock sämre än en globalfond (-8%) och USA-börsen där både S&P 500 och Dow Jones gick -8% i svenska kronor (-20% i dollar), men ungefär samma som Stockholmsbörsens 30 mest omsatta, OMX30 GI inklusive utdelning på -13%.

Sett så här i efterhand skulle jag varit aggressivare med att minska fastighetsandelen i slutet av 2021 efter den kraftiga uppgången, men jag har svårt att sälja vinnare i tid. Jag behöver bli bättre på att acceptera att man ska sälja när marknaden uppenbarligen övervärderar något. Det här är något jag återkommer till men jag hoppas, trots bevis på motsatsen, att jag hela tiden blir lite bättre.

Jag gjorde fler affärer än vanligt under 2022. Jag sålde några innehav: Atlas Copco och Eolus Vind för att de var högt värderade, Telia för att jag tappat tron på långsiktig tillväxt, Epiroc och Alleima för att de var så små innehav. Istället köpte jag, när priserna sjunkit mycket, en blandning av fastighetsaktier: Fabege, Wallenstam, Nyfosa och Cibus. Någon av dem borde haft en långsiktigt attraktiv värdering även om jag inte vet vilken. Jag deltog också i Billeruds (dåvarande BillerudKorsnäs) nyemission.

Min basstrategi är att ha en välbalanserad portfölj och att ombalansera för att hålla den balanserad, men utan att sälja något om det går att undvika (Buy & Hold). Balansen har blivit lite skev med fastighetsnedgångarna och kanske kommer det behövas en till ombalansering i början av 2023.

Jag har delat upp min portfölj i några olika delar som jag också rapporterar individuellt

"Underportföljer"

Indexfonder: -10%
Precis som USA-indexen, trots större nedgångar i Sverige. Något bättre resultat i Asienfonderna höll tillbaka nedgången.

Svenska utdelningsaktier: -15%
Mina svenska aktier spretade rejält, och spred ut sig från NCC som nästan backade 40% till Handelsbanken som gick upp med över 10%. Den här delen lyckades bättre än en bred Sverigefond, men någon procentenhet sämre än en OMXS30-fond. Jag skulle helst sett ett bättre resultat då jag undvikit de flesta nitar. Tyvärr har jag inte heller lyckats med några lyckskott.

Amerikanska utdelningsaktier: +9%
USA-aktierna är min räddning i år, mycket tack vare kronfallet men också tack vare mina defensiva innehav. Johnson & Johnson är kategorins största innehav och ökade 22%. Sämst gick Ford med ett fall på 33% men de hade en lyckad lansering av sin elektriska minilastbil och har återinfört utdelning så allt är inte illa där.

Fastigheter: -43%
För ett år sedan skrev jag: Tydligen finns det inget tak på värderingen på fastigheter. Det fanns ett tak. Sämst i kategorin var Bonava med -58% och bara det lilla innehavet Nyfosa ligger på plus, och det för att jag köpte efter nedgångarna i våras.

Chansfonder: -6%
Här finns mina fonder i Indien och Afrika som båda gått ner en aning, men mindre än nästan allt annat. Det är dyra fonder som är en liten andel av portföljen (4%) men i år har de i alla fall varit värda pengarna jämfört med allt annat.

Chansaktier: -19%
Avvecklingen av Eolus Vind är nu avslutad. Jag sålde mina högt värderade aktier innan kriget men inte innan de hade tappat ytterligare 19%. Det var trots allt en fantastiskt framgångsrik investering men visst hade det varit bra att ha sålt på toppen istället för efter en lång nedgång. Efter energikrisen så gick priset upp igen, men får se hur det blir nu då den nya svenska regeringen är fientligt inställda till vindkraft. Om priset rasar kanske jag kommer tillbaka.

Obligationer och sånt: -20%
Jag har redan skrivit om katastrofen här högre upp så inte mycket mer att säga. Mitt enda önskemål är att den här kategorin ska följa inflationen och finnas tillgänglig för investeringar. Det gick inte alls och jag behöver fundera på vad jag gjorde för tankevurpa för att hamna här. Jag ville flytta pengar från obligationerna både för att kompensera för inflationen och för att göra pengarna mer lättillgängliga. De är en aning mer lättillgängliga nu. Kanske.

Bäst och sämst

Börsvärdering

Årets förlorare

Bonava som jobbar med utveckling av bostadsfastigheter har redan gått dåligt under lång tid. De behövde inte höjda räntor, realism på bostadsmarknaden och med sina investeringar i St. Petersburg så behövde de inte Putin på rövarstråt. Sedan lång tid har jag undvikit investeringar i Ryssland men Bonavas exponering mot St. Petersburg hade slunkit igenom.

De andra aktierna, Wallenstam och Castellum följde mest med fastighetsmarknaden nedåt. Castellums nuvarande VD och före detta storägare, Rutger Arnhult, och några av hans kollegor har dragit stor nytta av extremt billiga lån för att bygga och köpa hus. De var inte beredda på ränteuppgångarna. Wallenstam å andra sidan var inte beredda på inflationen och efter att ha dragit nytta av extremt låga kostnader under många år så kommer nu marginalerna minska.

Castellum och Wallenstam var också de största nedgångarna i kronor.

Årets vinnare

Vinnare 2020 är Corteva Agriscience, ett amerikanskt bolag som kommer från sammanslagningen av Dow Chemicals och DuPont. Corteva gör kemikalier för jordbruket, inklusive, eller mestadels, bekämpningsmedel. Tanken var att sälja, men när mer fokus hamnat på matproduktion så har värdet på företaget bara ökat.

Nyfosa är på listan för att jag köpte aktierna för några månader sedan när de var billiga, och Coca Cola har dragit nytta av en starkare dollar och inflation, och av att folk letat aktier som nog följer inflationen.

I kronor räknat så var mina största uppgångar Johnson & Johnson (+22%) och Handelsbanken (+13%).

Utdelning

Min strategi bygger mycket på att ha utdelningsaktier där värderingen är ankrad i en fungerande långsiktig affärsmodell. Det betyder att utdelningarna blir den tydligaste signalen på om min portfölj fungerar.

Eftersom utdelningarna hade en ketchupeffekt 2021 efter proppen året innan så lyckades inte 2022 riktigt nå upp till samma nivåer utan minskade med 12%. Kanske är det bättre att jämföra med andra år:

  • Jämfört med 2018: +41% (+9% per år)
  • Jämfört med 2019: +19% (+6% per år)
  • Jämfört med 2020: +127% (+51% per år)
  • Jämfört med 2021: -12%
Det är en stabil, om än inte speciellt stor, tillväxt på utdelningarna sedan 2018.

2023?

2023 började liksom 2022 med en uppgångsdag, men 2022 började rasa redan första veckan. I år tror jag på en nervös börs där fastighetsbolagen kommer fortsätta ta stryk. De som inte har säker finansiering eller marginaler för högre ränta kommer behöva göra nyemissioner eller sälja de bra fastigheterna. Det blir en chans för de med muskler att göra bra fastighetsaffärer. Jag hoppas några av mina fastighetsbolag kommer ut som vinnare.

För ett år sedan skrev jag:

Jag tänker fortsätta ha pengarna på börsen, men jag skulle inte bli förvånad om det är en del röda siffror om ett år. Jag skulle inte heller bli förvånad om det fortsätter uppåt för ibland tar det lång tid för verkligheten att komma ikapp.
Så jag är inte förvånad. Det blev en mycket djupare dipp än jag trodde, tack vare Putin. För 2023 tror jag året kommer sluta lite under inflationen men på plus.

Mina utdelningar kommer få svårt att nå upp till ens 2022:s nivå då fastighetsbolagen, som varit stabila utdelare, nog kommer hålla igen. Jag vet att jag brukar gissa i underkant (förra året trodde jag -25% och det blev bara -12%) men min gissning just nu är en minskning på 11%. Det borde komma någon positiv överraskning så jag hoppas på lite bättre.

Det var allt från mig den här gången. Vad ser ni fram emot under 2023?

Gott Nytt År till er alla från alla mig!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare