Sålde min vinnare, +300% på 6 år.

När jag studerade min portföljbalans vid årsskiftet så var det två kategorier som var något ur balans. Börsuppgången hade fått min aktieandel att gå över mitt tak, och nedgången i Eolus Vind hade fått min chansaktie-andel att bli för liten.

Idag tog jag tag i aktieandelen genom att sälja 75% av mitt innehav i Atlas Copco. Det har varit ett bra innehav, men när jag inventerade min portfölj så stack Atlas Copcos höga värdering ut.

2016 betalade jag cirka 170 kronor per aktie i samband med finansoro och allmän börsnedgång. Något år senare delade Atlas Copco ut Epiroc så mitt anförskaffningsvärde för Atlas Copco-aktierna sjönk till cirka 130 kronor. Sedan fick jag 23,85 kronor i utdelning per aktie innan jag nu sålde dem för 521 kronor styck. En bra affär.

Uppdelningen i Atlas Copco och Epiroc, hacket i grafen ovan, gör det lite svårt att bedöma den exakta vinsten men med siffrorna ovan så blir det +319% på 6 år, en genomsnittlig årlig uppgång på 27%.

När jag läser om mitt eget resonemang 2016 så hittar jag den här snutten:

Verkstadsföretagen blir allt billigare och även om det kommer vara knöligt närmaste tiden så inbillar jag mig att det är ett ok pris. Ska bli intressant att läsa det jag just skrev om ett antal år när jag vet facit.

Jag inbillade mig rätt. Det var ett ok pris. Jag köpte dessutom fler aktier i ett par omgångar i takt med att priset fortsatte falla.

Idag är priset 4 gånger högre än 2016 och jag tycker inte längre att det är ett ok pris. I värderingen ligger inbakad rejäla tillväxtförväntningar, och för att priset ska fortsätta uppåt måste företaget slå de förväntningarna. Det verkar osannolikt.

Om vi tittar på så tråkiga saker som P/E (pris per vinstkrona) så är det just nu 40 gånger förväntad vinst 2021, och 32 gånger förväntad vinst 2023. Det är priser man normalt bara betalar för företag med väldigt god långsiktig tillväxt och jag ser inte riktigt hur Atlas Copco passar in i den kategorin. Det är ett verkstadsföretag i en cyklisk bransch. Det går upp och det går ner. Just nu har det gått upp mycket och det kan nog fortsätta upp ett tag till, men det kommer en avmattning.

Direktavkastningen har varit rätt låg men den här försäljningen kommer ändå sänka min utdelning med cirka 3 500 kronor per år, motsvarande 3-4 par skor. Pengarna gick in i (reserv-)kassan så det blir till att använda mina nuvarande skor mycket längre än planerat.

Nästa gång Atlas Copco är billig köper jag gärna fler aktier igen. Det verkar vara ett bra företag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare