Sandvik höjer utdelningen med en klart lägre utdelning än förra året

Först ut i utdelningssäsongen för mig, och rent generellt, är Sandvik, ett av mina största och äldsta innehav. Det är inledningen på några spännande veckor.

Kvartalsrapporten innehöll inte några stora överraskningar. Det är en kombination av bra fart i industrin, och ansträngt läge med komplicerade logistikkedjor.

Min utdelningsgissning var att utdelningen skulle landa på 5,50 kronor per aktie, baserat på den förväntade vinsten. Den ordinarie utdelningen förra året var 4,50 kronor per aktie, men med en bonus på 2 kronor för att kompensera för den uteblivna utdelningen 2020.

Beskedet idag är att utdelningen blir 4,75 kronor per aktie, vilket är klart lägre än jag hade förväntat mig. Det är något mer än den ordinarie utdelningen förra året men "bara" 40% av vinsten per aktie. Sandvik har tidigare haft en utdelningsandel på ca 45% så kanske borde jag gissat lägre än jag gjorde.

Intressant nog så innehöll beskedet ett tryckfel där förra årets uppdelning på 4,5+2 var inklistrad. Det antyder att utdelningen och formuleringen bestämdes i allra sista ögonblicket och inte blev korrekturläst. edit: Det var medvetet förra årets utdelning, inte uppdelningen i utbetalningar som jag först trodde.

Det är svårt att prata om utdelningstrender efter Covid-året 2020 då många utdelningar ställdes in av ren försiktighet men 11-årslinjen lutar i alla fall uppåt. Svagt uppåt. Klicka på en utdelningsbox för att se exakt hur stor den är.

Med tanke på 2020 så är det bäst att nämna att det här är bara styrelsens förslag. Styrelsens förslag klubbas nästan alltid av årsstämman som är de som faktiskt bestämmer, men 2020 så ställdes många utdelningar plötsligt in. Det lär inte hända i år. Ta i trä.

Jämfört med förra året så betyder det här 4 375 kronor mindre i utdelningar. Det går att spara in på något sätt men jag hoppas något annat företag kompenserar. Så gott är inte pasta och knäckebröd.

Kommentarer

  1. Inget tryckfel ang utdelning. Inom parentes avser fjolåret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, naturligtvis. Tack för rättelsen. Jag har korrigerat lite i texten.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare