Ny jätteutdelning från Atlas Copco, men börsen är fortfarande dyr

De senaste veckorna har börsen tagit stadiga kliv mot lägre aktiepriser. Högre inflation, högre räntor, övervärderade aktier, och lite Ryssland som tror det är 1800-talet som strössel på toppen har fått människor att tycka lägre priser är rimliga. Jag håller med.

En nedgång på 5-15% är inte mycket med tanke på hur höga priserna är. Folk har pekat på de extremt låga räntorna och sagt att det motiverar höga aktiepriser. Möjligen, men priserna är oavsett anledning väldigt höga, och när priser är väldigt höga så krävs det något exceptionellt för att göra priserna ännu högre medan det inte krävs mycket alls för att göra priserna lägre.

Så en nedgång är sund. Jag hoppar inte av glädje av att se mitt portföljvärde minska med väldigt stora belopp men intellektuellt så vet jag att det egentligen inte spelar någon roll så länge jag ändå bara ruvar på aktierna, och lägre aktiepriser sänker ISK-skatten.

Skulle det gå upp snabbt igen, som en del tror, så kommer det ändå bli en rimlig omskakning när folk funderar på vad olika aktier är värda. En del aktier kommer studsa upp mer än andra, och en del kommer aldrig studsa upp igen.

Atlas Copco

Rapportsäsongen pågår samtidigt som börsen går ner och dämpar fallet en del. Nu var det Atlas Copco som kom med sin bokslutskommuniké. Efter att jag sålt 75% av mitt innehav, och med resten på väg ut också (för litet innehav för att vara värt det om inte priset går ner rejält) så har jag inte läst rapporten i detalj. Jag såg i alla fall att inget direkt oväntat hänt och jag kollade naturligtvis utdelningen!

7,60 + 8 kronor per aktie (+8,30)

Atlas Copco har haft en bra utdelningstillväxt, speciellt om man tänker på att en stor del av företaget knoppades av och blev Epiroc. Årets utdelning gör nog ingen besviken. Grundutdelningen var lite lägre, 7,60, än jag hade gissat (7,90), men de förslår en bonusutdelning på 8 kronor på toppen i form av inlösenrätter. Dessutom tänker de dela aktierna som idag kostar 460 kronor i fyra mindre aktier för cirka 115 kronor styck.

För mig blir den här utdelningen cirka tusen kronor mer än jag räknat med. Trevligt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare