Par i utdelningsbesked: Essity och Epiroc, båda högre än trott

Aktiv onsdag med två portföljrapporter att läsa och fundera över.

Essity

Essity är mitt nyaste innehav, då det ersatte ICA Gruppen strax före jul. På sätt och vis var det ett nödköp i brist på bättre, men kanske blir det början på ett långt och trevligt förhållande. Eftersom jag gjorde skiftet i slutet av förra året så har innehavet inlett med att sjunka i pris liksom alla andra aktier.
7 kronor per aktie (+50 öre)

Som väntat så rapporterade Essity en lägre vinst än förra året, och den blev till och med ännu lägre än förväntat. Högre råvarukostnader och energikostnader konsumerade en tredjedel av bruttomarginalen och vinsten sjönk med 21%. Per aktie blev den 12,27 kronor vilket ändå räckte för att styrelsen skulle tycka att utdelningen skulle höjas. Det hade jag inte räknat med. Den nya utdelningen föreslås bli 7 kronor per aktie, en höjning med 25 öre (4%).

Det stora problemet för Essity är de ökande kostnaderna. De skriver att de i sin tur ökat kostnaden på alla sina produkter. Det kommer öka marginalerna igen men det kan också minska försäljningen. Det beror på hur mycket kunderna klarar av i ökade priser. Tack och lov så har Essity många produkter som är svåra att bara hoppa över. Om kroppen läcker så vill man väldigt gärna ha något som täpper igen läckan.

Utdelningsökningen kommer ge mig 150 kronor mer i utdelningen än jag hade räknat med. Kanske kan ta mig en lyx-burgare någon dag. Eller så kommer jag behöva det för att kompensera för prisökningar.

Epiroc

På temat företagsuppdelningar så finns också Epiroc som brukade vara en del av Atlas Copco. Än så länge verkar det här vara den enda lyckade uppdelningen av alla jag har varit med om, men jag vet förstås inte om det hade gått ännu bättre utan uppdelningen.
3 kronor per aktie (-2,50)

Efter de positiva tonerna från Sandviks gruvavdelning så var förhoppningarna uppskruvade på Epiroc. Trots kraftig tillväxt och bra vinst och bra marginaler så blev börsen besviken. Det kan den ha.

Utdelningen var en kraftig minskning jämfört med förra året då de gjorde en engångsutbetalning under 2021, men den var aningen högre än jag hade trott. Epiroc tänker betala ut 1,50 per aktie till sina ägare två gånger under året. Jag är nöjd med den rapporten. Nu är Epiroc ett litet innehav så skillnaden mot vad jag trott är bara en hundralapp, men med den hundralapen är jag uppe i två lyxburgare.

på fredag blir det fyrtal i utdelningsbesked. Spännande.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare