Fyrtal i utdelningsrapporter: BillerudKorsnäs, Telia, Volvo och Hennes & Mauritz

Hektisk fredag med hela fyra portföljrapporter att läsa och fundera över. De här bolagen representerar 14% av min aktieportfölj då bara Volvo är ett stort innehav, men jag vill att alla innehav ska gå bra. Alla fyra var bättre än jag trott, både i verksamhet och utdelning. Trots det föll Volvo på börsen, möjligen för att det sa att de inte kan möta efterfrågan, möjligen för att de nämnde högre kostnader. Men låt mig gå igenom rapporterna, och utdelningarna, en och en.

BillerudKorsnäs

BillerudKorsnäs meddelade strax före jul att de tänker betala en fantasisumma för att köpa ett företag i USA (Verso) som dessutom behöver väldigt stora investeringar. Det fick börskursen att falla och jag trodde också att det skulle resultera i en sänkt utdelning, men tydligen vill företag inte sänka utdelningar ens när det skulle vara rimligt utan BillerudKorsnäs behåller en utdelning på 4,30 kronor per aktie.
4,30 kronor per aktie (± 0)

Företaget går annars bra. De säljer mer än förra året och de har kunnat hantera kostnadsökningarna på ett rimligt sätt. VD:n uttrycker sig oerhört positivt om hur köpet av Verso kommer att få BillerudKorsnäs försäljning att öka kraftigt i USA. För mig låter det som någon som försöker försvara ett dåligt beslut och jag är inte imponerad.

Nyemissionen kommer någon gång efter att uppköpet är klar. Tills dess handlar de företag på kredit.

Telia

Telia fortsätter att ha problem med både tillväxt och lönsamhet. Både omsättning och vinst krymper, men de bestämde sig ändå för att klämma ur sig en utdelningshöjning på 2,5%, till 2 kronor och 5 öre per aktie. Det blir 150 kronor mer än förväntat för mig.
2,05 kronor per aktie (+5 öre)

Jag kan inte låta bli att undra vart Telia är på väg. Kommer utdelningarna tömma företaget och göra det mindre och mindre tills inget finns kvar? I min gissningsartikel så undrade några läsare om inte mastförsäljningen i Finland och Norge kunde leda till en extrautdelning men som det ser ut nu så behövs de pengarna för att täcka den normala utdelningen. Det här är en direktavkastning på 5,7%, vilket är skumt högt.

Igår kväll berättade Telia att de skrivit avtal om att sälja fler master för cirka 5 miljarder (1,25 kronor per aktie) och den här gången säger de att pengarna ska gå till aktieägarna "antingen [genom] återköp av aktier eller en extraordinär utdelning".

Volvo

Volvo rullar på (ja, ordvits), och de säljer vartenda fordon de kan tillverka med rimliga vinstmarginaler. Det gör att vinsten för 2021 blir stor och så även utdelningen. De tänker sig höja "ordinarie utdelning" från 6 till 6,50 och lägga på en extrautdelning på 6,50 ovanpå det. Tydligen kan man lura folk att skriva "ökad utdelning" genom att höja ordinarie utdelningen och sänka extrautdelningen vilket gör den här konstruktionen lockande. Se bara petruskos post om Epiroc från häromdagen.
13 kronor per aktie (-11,50)

Volvos utdelning är 47% lägre än förra året, men så väldigt mycket större än den brukade vara under början av 2010-talet. Jag tror ingen blir besviken även om den tydligen är något lägre än mer optimistiska gissningar. Det som håller tillbaka Volvo just nu är att de inte kan tillverka fordon snabbt nog, och att kostnaderna för att tillverka fordon har ökat (japp, inflation).

Det här blir ett välkommet tillskott till min kassa. Det är hela tiotusen kronor mer än jag hade räknat med. Min prognos säger fortfarande att mina utdelningar 2022 kommer bli lägre än 2021 men nu bara -7%. Kanske kan något krympa det gapet ytterligare.

Hennes & Mauritz

Jag vet för lite om klädförsäljning men jag blev H&M-ägare när aktien föll till synbarligen rimliga nivåer. Sedan föll den mera. Jag lär mig dock, och den här rapporten ser rätt positiv ut. De har sålt fler klädesplagg än de köpt in och de har gjort det utan att rea bort allt. Det är bra.
6,50 kronor per aktie (± 0)

Utdelningen stannar på samma nivå som förra året med 6 kronor och 50 öre per aktie. Då vinsten är 6,65 kronor per aktie så är det en hög utdelningsandel (98%!) men liksom BillerudKorsnäs så drar sig företaget uppenbarligen för att sänka utdelningen. Det blir dessutom många kronor för Stefan Persson att köpa fler aktier med.

Alla fyra utdelningarna var högre än jag hade trott, men jag tycker att Telia och BillerudKorsnäs gör fel. Volvo och Hennes & Mauritz utdelningar tar jag däremot emot med glädje. Vad tror ni andra?

Kommentarer

  1. Hej Daniel!
    Verkar som vi är lika små Telia ägare... men 150:- kr mer än förra året är ju alltid mer. Jag håller med om att man kan undra hur det ska vara hållbart att ha en så hög utdelning när man uppenbarligen inte ökar verksamheten, eller lönsamheten direkt utan snarare säljer ut tillgångar löpande. Vi får hoppas att Alison vet vad som ska göras...

    Ha en trevlig helg
    //Fattigbonddräng

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas också. Direktavkastningen är bra, och de har kassaflöde, men allt annat verkar mindre bra. Kanske är det dags för mig att göra något vettigare för de pengarna. Å andra sidan har jag en tendens att sälja precis innan vändningar....

      Radera
  2. Har också dessa bolag i portföljen. Telia är ju en ständig sorg men jag betraktar den mer som ett bankkonto med 5% ränta och bolaget tjänar fortfarande miljarder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite samma sak för mig. För varje krona jag investerade i Telia 2012 har jag nu fått tillbaka 52 öre i utdelning. Tyvärr har också värdet minskat med 16 öre vilket sparkonton oftast inte gör, men det är i alla fall mer utdelning än värdeminskning.

      Radera
    2. Låter bra ändå. Jag har ett GAV runt 40 kr men aktien tar aldrig det där skuttet över så det känns som om man ligger back permanent.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare