Summerar utdelningarna 2021: +163%

I slutet av 2021 kom 105 kronor från Cortava, motsvarande 3 ketchupflaskor, varav en halv ketchupflaska ska till amerikanska staten och med det kan jag summera 2021.

Totalt så blev det för 2021 en utdelningsökning på +163%. Nedan är en graf över utdelningar från 2003 och framåt månadsvis med en rullande 12-månadersperiod där jag för 20 år sedan började med en tusenlapp per år:

Covid-19-året 2020 var ingen höjdare för någon som vill ha en portfölj med utdelningar. På grund av osäkerhet och politiskt tryck så ställdes många utdelningar in eller sköts upp. De uppskjutna utdelningarna kom istället 2021 och får 2021 att se orimligt bra ut. Kollar man noga så ser man dock att det redan nu vänt nedåt igen.

Mer rimligt än att jämföra enskilda år är att jämföra summan av 2020 och 2021 med 2019. Då har utdelningarna minskat med 7% per år, vilket väl är den sanna COVID-19-effekten.

Förväntningarna på 2022 är relativt låga. Jag har fått göra en del omskakningar i portföljen då två av mina bolag blivit uppköpta. Det vore fint om utdelningarna hamnar en bit över nivån 2019, även om det nog blir lägre än 2021. En väldigt tidig uppskattning ligger i 2019-trakterna men jag uppskattar ofta i underkant.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare