Mina utdelningsförutsägelser [uppdaterad med resultat]

Varje år i januarigår jag igenom min portfölj och har vadslagning med mig själv. Frågan är om jag kan förutse mina företags utdelningar. Jag brukar lyckas rätt så bra, även om förra året var för svårt även för mig.

För mig är den här perioden mer spännande än julen. Varje vecka från mitten av januari till mitten av februari kommer det ett par nyhetspaket. Kommer något av paketen innehålla en oväntad ädelsten? Kommer något av paketen innehålla en oväntad gråsten? Jag vet inte!

Skulle det sluta som jag förutspår (gissar) så kommer mina utdelningar vara -19% jämfört med förra året, men 10% mer än 2019, innan pandemin. Med tanke på hur mycket värdet på portföljen gått upp (med 30-40%), och ISK-skatten därmed ökat (med 30-40%), så är det lite nedstämmande att företagsvinsterna och utdelningarna inte följer efter.

Det finns gissningar som är i underkant. Kanske BillerudKorsnäs tror att nyemissionen för Versoköpet gör det helt onödigt att justera utdelningen. Kanske ger de upp planen helt! Kanske Handelsbanken och finansmyndigheter känner sig mer bekväma nu när pandemin är mer business-as-usual. Kanske Wallenstam tröttnat på att lägga pengar på hög eller tycker högen är hög nog. Kanske industriföretagen vill lätta mer på kassan än utdelningspolicyn säger. Kanske Hennes & Mauritz har precis så mycket kassa de behöver och kan dela ut hela vinsten.

Resultat:

  • 4 aktier rätt gissade (Ford, Eolus Vind, Dow Inc, Procter & Gamble)
  • 5 aktier sämre än gissat (Sandvik, NCC, Wallenstam, Handelsbanken, Corteva)
  • 8 aktier bättre än gissat (Investor, Essity, Epiroc, BillerudKorsnäs, Telia, Bonava, Castellum, Coca Cola, Johnson & Johnson, Sectra)
  • 3 aktier mycket bättre än gissat (Atlas Copco, Volvo, Hennes & Mauritz)

Kommentarer

  1. Telia har ju sålt stora andelasinnehav i master och har/får kassa på många miljarder. Tror du inte de ökar utdelningen något?

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en intressant tanke som jag inte tänkt. Jag tänkte mer på hur de gått med förlust och haft höga utdelningsandelar och att inget egentligen verkar förändrats till det bättre. Nu kollade jag vad professionella analytiker gissar och deras genomsnitt är en vinst per aktie på 2,80 och en utdelning på 2,05 så min gissning på 2,00 ligger i samma härad.

      Vi får se om två veckor!

      Radera
    2. Hoppas på att Telia höjer utdelningen pga försäljningen av masterna. Eller bara gör en bonusutdelning!

      Radera
    3. Ja nåt får de nog allt göra för att väcka liv i denna trötta aktie. Jag tror inte ens Warren Buffet som styrelseordförande hade lyckats få någonting att hända...

      Förväntar mig inga storverk i denna aktie, bara den slår inflationen så... men det verkar kämpigt det också.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare