Årssammanfattning 2021: +26%

2021 tog slut och det är dags för mig att sammanfatta resultatet för mina investeringar. Det var ett bra år för de som har pengar, men annars var det nog inte det lyft för världen som många hade hoppats på när det inleddes. En del positiva saker hände i alla fall. Vi, mänskligheten, flög en helikopter på mars, och vårt stora rymdteleskop är nu på väg mot sin observationsplats. Vaccination mot covid-19 räddade miljontals liv och delfiner kom tillbaka till Venedig efter att turisterna hållit sig borta.

Men den här bloggen handlar om investeringar, inte delfiner, så hur gick det för min portfölj?

Portfölj: +26%

Aktier/fonder: +29%

Utdelningar: +151%

En total uppgång på 26% är helt fantastisk, men om jag jämför mina aktieinvesteringar och mina indexfonder så är det indexfonderna som gått fantastiskt bra och mina aktieinvesteringar har bara gått oerhört bra. Som jämförelse så gick den globalfond som fungerar som riktmärke för mig, Länsförsäkringar Global Index, upp 35%. I mitten av året var skillnaden mellan min portfölj och indexfonderna ännu större, men jag har långsamt krympt gapet. Jag är inte förvånad då jag vet att jag har aktier i företag som klarar smällar bättre, men också har svårare att gå upp mycket.

Det blev många och stora affärer under 2021. Jag sålde DuPont (litet innehav med produkter jag inte tycker om) och köpte XACT Sverige. Jag sålde delar av mitt Eolus Vind-innehav eftersom det var så uppenbart övervärderat och köpte Kungsleden för pengarna. Jag bytte Nordea till Handelsbanken för att slippa ha en finsk aktie med komplicerade skattesystem. Handelsbanken gav mig Industrivärden-aktier som jag direkt sålde. ICA Gruppen köptes ut från börsen av Ica-handlarna och jag köpte Essity-aktier för pengarna. Castellum köpte Kungsleden, inklusive de aktier jag nyligen köpt, och jag fick en massa Castellumaktier för det, plus lite kontanter som jag köpte Hennes & Mauritz-aktier för. Investor A-aktien blev dyrare än Investor B så jag sålde alla A-aktier och köpte B-aktier. Med andra ord, en faslig massa handel.

Ett vanligt år har jag inga eller maximalt en försäljning. Under 2021 blev det sju försäljningar, om än två påtvingade.

Min basstrategi är att ha en välbalanserad portfölj och att ombalansera för att hålla den balanserad, men utan att sälja något om det går att undvika (Buy & Hold). Liksom förra året så är balansen ungefär där jag vill ha den. Den kategori som förra året låg lite för högt, "chans"-kategorin, är nu rätt, men kommer att hamna för lågt om och när jag gör några planerade omklassificeringar.

"Underportföljer"

Indexfonder: +35%
USA-indexen upp 41%, Sverige 30%, medan Japan och bortre Asien har betydligt mindre uppgångar. Allt som allt +35%. Uppgången för USA har bestått dels av prisuppgångar på aktier (+25%), dels av en försvagning av kronan mot den amerikanska dollarn (+10%).

Svenska utdelningsaktier: +28%
Mina svenska aktier spretade rejält, från stampande på stället till +50%. Totalt är jag sämre än de breda svenska indexfonderna, men ungefär som en OMX30-baserad svensk indexfond.

Amerikanska utdelningsaktier: +26%
Även i USA är jag sämre än indexfonder (+41%), men jag fick i alla fall utdelningar. Hade jag räknat Ford i den här kategorin istället för i "chansaktier" så hade det varit +39%, men det gjorde jag inte. Eftersom mina amerikanska innehav är defensiva är jag varken förvånad eller bekymrad.

Fastigheter: +23%
Tydligen finns det inget tak på värderingen på fastigheter. En del av uppgången var att Castellum köpte mina Kungsledenaktier lite dyrare än marknaden värderat dem till, men det är även att folk är beredda att betala allt mer för hyreslägenheter vilket jag äger genom Wallenstam. Bonava fortsätter att gå knackigt.

Chansfonder: +20%
Här finns mina fonder i Indien och Afrika där Inden gått upp mycket och Afrika bara lite. Som andel av portföljningen fortsätter den här kategorin sjunka och är nu under 3%. Frågan är om det är värt att behålla de här fonderna.

Chansaktier: +14%
Det som går upp måste komma ner. Det syftar väl i första hand på gravitation, men det var också sant för Eolus Vind som hade gått upp med 1 223% för ett år sedan. I år har priset halverats. Jag sålde 40% av mitt innehav vilket räddade en del av vinsten men det som var kvar blev ett rejält sänke. Tack vare en tripppling av priset på Ford Motor Company-aktier ligger jag ändå plus. För ett år sedan sågade jag Ford men påpekade att det nu var så billigt att det ändå var rimligt att behålla. Det visade sig vara sant.

Om allt stabiliserar sig tänker jag klassificera om Ford till en utdelningsaktie vilket lämnar ett stort hål i min "chansaktie"-kategori. Det ska bli intressant att hitta något där och jag har en idé...

Obligationer och sånt: +0,4%
För ett år sedan var jag nöjd med att den här kategorin var bättre än inflationen. Nu är den inte ens det. Tar jag hänsyn till skatter och inflation så är skillnaden i realvärde cirka -3%. Det är inte bra. Det här är min "kassa" och jag följer den inte på bloggen men frågan är om jag kan hålla risken lika låg men få bättre resultat än det här. Det finns ju sparkonton som ger bortåt 1%. Tyvärr kräver de ofta någon form av inlåsning och om jag lärt mig något av Covid-19 så är det att kassan måste gå att komma åt omedelbart.

Bäst och sämst

Börsvärdering

Årets förlorare

Eolus Vind föll som ett löv från toppen av ett högt träd och jag tappade -30%. Inte för att det går dåligt för företaget (lite krångel men egentligen inget speciellt) utan för att förväntningarna var helt orimliga. Kunde blivit -50% om jag inte hade sålt delar av innehavet innan raset.

Mina Essity-aktier har också backat (-2%) eftersom jag köpte exakt på toppen, men de är så nyinköpta att de inte går att jämföra. Den enda andra aktien som gick back var NCC, men med utdelningar så hamnade NCC ändå på +6%. Till och med Telia som prenumererat på en plats på förlorarlistan gick +12%. Tredjeplatsen på förlorarlistan togs istället av Swedbanks Fjärran Östern-fond.

Årets vinnare

De två senaste åren har Eolus Vind och Sectra dominerat den här kategorin och som väntat så kom till slut motvinden för dem. Sectra har klarat motvinden bäst men de är absolut inte med på den här listan i år.

2021 var vinnarna Ford Motor Company, Kungsleden och Investor. Ford var kraftigt undervärderade för ett år sedan och gick upp +161%! Kungsleden köptes av Castellum vilket gjorde det till en uppgång på 64% och Investor gynnades av att investmentbolag blev mer populära så uppgången där var +56%.

I kronor räknat så var mina största uppgångar SPP Aktiefond USA (+41%), Investor (+56%) och Länsförsäkringar Global Index (+35%).

Utdelning

Min strategi bygger mycket på att ha utdelningsaktier där värderingen är ankrad i en fungerande långsiktig affärsmodell. Eftersom företagen var försiktiga med utdelningarna förra året så blev det lite ketchupeffekt under 2021 och utdelningarna ökade med +151%. Ser man mer långsiktigt så är 2020+2021 fortfarande 20% mindre än vad en covid-fri värld antagligen gett.

2022?

2022 har börjat med en uppgång men visst är det tveksamt om priserna går att pressa upp så mycket mer? Räntehöjningar på grund av inflation borde sätta press på aktiekurser. Minskade stödköp borde också sätta press på finansmarknaden.

Jag tänker fortsätta ha pengarna på börsen, men jag skulle inte bli förvånad om det är en del röda siffror om ett år. Jag skulle inte heller bli förvånad om det fortsätter uppåt för ibland tar det lång tid för verkligheten att komma ikapp.

På utdelningssidan så kan 2022 få svårt att nå upp till 2021:s nivå för mig då en del av utdelningarna under 2021 var engångsutdelningar (Volvo sålde före detta Nissan Trucks) och en del var kompensationsutdelningar (Handelsbanken). En tidig uppskattning landar på en utdelningsminskning på 25%, till nivån jag hade 2019. Jag kommer antagligen göra några köp vilket kommer öka utdelningarna och det finns potential för högre utdelningar än mina väldigt tidiga uppskattningar så jag har inte gett upp tanken på att undvika en utdelningssänkning än.

Det var allt från mig den här gången. Vad ser ni fram emot under 2022?

Gott Nytt År till er alla från alla mig!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare