Bytt Eolus Vind mot Kungsleden som också kommit med rapport

Min "chansaktie" Eolus Vind har fortsatt vara en alldeles för stor del av min portfölj så jag sålde lite till för 228,06 kronor styck och för pengarna har jag köpt aktier i Kungsleden för 87,54 kronor styck. Jag skulle gärna behållit de här aktierna, men jag kan bara inte ha en så stor andel av portföljen i dem.

Den här gången köptes mina Eolus Vind-aktier av Morgan Stanley och Bank of America men några gick även till Nordnet och Avanza. Det är många runt om jorden som vill ha dem.

Om utdelningen består så betyder det här köpet en årlig ökad utdelning på 1 100 kronor, nog för 100 kg spaghetti av den billigare varianten. Man kan leva länge på 100 kg spaghetti.

Försäljningen är i linje med min (om)balanseringsstrategi där tanken är att tvingas till sådana här balanseringar där man ska råka sälja dyrt och köpa billigt. Kanske sålde jag dyrt men jag vet inte om jag köpte Kungsleden billigt.

Strategin sa att jag skulle öka inom kategorin fastigheter så det var därför pengarna gick till Kungsledenaktier. Jag ville inte ha ett innehav till så valet stod mellan en ökning i Castellum, Kungsleden eller Wallenstam. Jag fastnade för Kungsleden av tre anledningar. Jag tycker om det jag ser av företaget, mitt innehav är mindre än Castellum och Kungsleden har en större substansvärdesrabatt än Castellum. Wallenstam föll bort tidigt på att de är alldeles för dyra.

Kungsleden bedömde sitt eget substansvärde i Q4-rapporten till 97,13 kronor per aktie. Just nu kostar de 87 kronor på börsen så om Kungsleden gjort en korrekt bedömning får man en substansrabatt på 10%. För Castellum får man en substansrabatt på 4%, enligt Q4-bedömningen av fastighetsvärdena. Skillnaden kommer nog från att Castellum bedöms som aggressivare i sin tillväxt och man är beredd att betala mer för den tillväxtaggressiviteten.

Kungsledens rapport var på det stora hela som förväntat. Uthyrningen har ökat men bara måttligt, hyresnivåerna har ökat, rätt mycket. Totalt har förvaltningsresultatet ökat med 6% och därför föreslår de en höjd utdelning till 2,80 kronor per aktie. Per kvartalsutbetalning är det 70 öre. Det var 60 öre 2019 och hade varit tänkt att vara 65 öre under 2020.

Ilja Batljan, SBB:s storägare, har köpt Kungsledenaktier för över en halv miljard det senaste året och är nu näst största ägare i Kungsleden med 7% av aktierna. Jag vet inte om det är ett tecken på långsiktiga planer eller bara ett exempel på hur fastighetsbolag och deras ägare fortsätter att köpa aktier i varandra för att de tycker om fastigheter och har mer pengar än vett.

Kommentarer

  1. Intressant att du äger aktier inom vindsektorn. Vad tycker du om Slitevind?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände inte till dem men de påminner en del om Eolus Vind, fast med mer eget ägande. De verkar inte ha dragits med lika mycket som Eolus Vind i fokuset på gröna investeringar, och det verkar bara rimligt.

      Jag skulle inte investera i vindkraft för långsiktig stabil avkastning utan när jag gjorde det 2016 så var det för att jag ville ha investeringar som var framtidsinriktade och Eolus Vind var billiga. Nu är inte gröna investeringar billiga längre.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare