Volvo har tappat 100 miljarder i omsättning
Under 2020 sjönk omsättningen med 22% eller, i kronor räknat, med 100 miljarder. Man lyckades kompensera genom att få ner kostnaderna med 80 miljarder, bland annat genom att minska antalet anställda med 8000 personer. Hur många anställda som hade fått sluta utan stödprogrammen vet jag inte, men antagligen fler. Tack vare återhämtningen under det fjärde kvartalet så blev det en vinst på 20 miljarder kronor för helåret, en halvering från 2019. För att sätta utdelningen (se nedan) i perspektiv så är det 12,64 kronor per aktie.
Busstillverkningen är det som går sämst. Inte nog med att de inte kunde tillverka och leverera så många bussar som året innan, folk har slutat köpa bussar och orderingången i Q4 var hela 63% lägre än året innan. 2021 kommer bli tufft för bussarna efter att 2020 var tufft. 2020 så minskade intäkterna med 36% eller 11 miljarder.
Lastbilstillverkningen går betydligt bättre än bussarna, om än inte bra. Redan innan pandemin så visste vi att intresset för lastbilar hade krympt sedan 2018-2019, men på sätt och vis blir det lite av en räddning här eftersom de som skjutit upp inköpen sent 2019 till sist var tvungna att göra något fjärde kvartalet 2020. Orderingången var faktiskt bättre det kvartalet 2020 än ett år innan. Total tillverkning under 2020 slutade dock 25% lägre än året innan och intäkterna sjönk med hela 68 miljarder kronor.
Den tredje stora delen är grävmaskiner och liknande ("anläggningsmaskiner"). De gick faktiskt på vissa sätt bättre 2020 än året innan, mest på grund av att företag i Asien (Kina) och Sydamerika behövde fordon med stora hjul och en grävskopa. Eller larvfötter om man tycker stora hjul är för mesar. Rent ekonomiskt så tappade segmentet 8% eller 7 miljarder i intäkter
Volvo tillverkar även stora motorer utan tillhörande hjul eller larvfötter. Dessa motorer stoppas istället in i båtar och fartyg där de får en skruv att propellera fartyget framåt. Volvo Penta, den avdelning som gör dessa motorer, tappade cirka 10% eller 2 miljarder i intäkter, men beställningarna har börjat gunga in igen så 2021 verkar mer lovande.
Elektrifieringen går som en röd tråd genom produktprogrammen. Elektriska fordon och maskiner är inte för alla (ännu) men de som kan använda sådana kan nu köpa bra maskiner från Volvo.
Förra året hade Volvo för stor kassa och tänkte ge en normal utdelning (vinsten för 2019) på 5 kronor och en extrautdelning för att krympa kassan på 5 kronor per aktie. Alla sådana planer ställdes in dels för att pandemin gjorde framtiden osäker, dels för att det var ett villkor i de statliga stödprogrammen för att rädda jobben. Nu är framtiden mindre osäker så det nya förslaget är 6 kronor för vinsten 2020 och 9 kronor i en extrautbetalning för att minska kassan. Det var mer än jag hade räknat med men är fullkomligt rimligt. Utdelningen 2020+2021 är helt säkert mindre än den varit utan pandemi, men den är ändå rätt ok.
Kommentarer
Skicka en kommentar
Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!