Sålde "ICA Gruppen" för mer än budpriset

För en vecka sedan kom ett bud från ICA-handlarna på alla utestående aktier i "ICA Gruppen" på 534 kronor per aktie. Det är alltid blandade känslor när någon så gärna vill ha mina aktier. Jag vill ju gärna fortsätta vara ägare men oftast så betalar de lite mer än man kortsiktigt hade kunnat få.

Det finns många många blankare i ICA Gruppen. Människor/fonder som spelat på en prisnedgång genom att sälja lånade aktier. För dem blev budet en katastrof. De måste nu köpa (tillbaka) 3 miljoner aktier så fort som möjligt eftersom med ett pris på 534 kronor kostar varje dag höga avgifter och det finns inte längre något guld vid regnbågens slut. Just nu finns det synliga köporder på en halv miljon aktier på priset 534 kronor, och en del är beredda att betala en aning mer för att komma ur så snabbt som möjligt.

Jag sålde mina aktier för 534,27 kronor styck efter courtage. Med utdelningar så betydde det en genomsnittlig tillväxt på 14% per år under de sex år jag varit ägare. Mycket mer än jag hade förväntat mig. Mycket mer än vad mina läsare förväntat sig när de sågade mitt köp.

534,27 kronor är också 27 öre per aktie mer än vad ICA-handlarna bjöd så jag är en vinnare. En halv promille högre pris är också pengar och skillnaden räcker till mer än 3 kg makaroner.

Jag är nyfiken på om blankarna kommer kunna köpa tillbaka alla aktier i tid. Om inte så kan det bli en sån där rolig kursrusning där priset når extrema höjder som inte har något med företaget att göra. För mig blir det i så fall bara läktarplats.

Mitt projekt att hitta en ersättare pågår men det är svårt. Jag har tittat på, och tittar på, Kroger, Tesco, Unilever, Axfood, Procter & Gamble med flera (några tips på en ICA-kopia till rimligt pris?). Än så länge har jag inte fastnat för någon. Några har problem med lönsamheten, andra med tillväxten, andra med värderingen. Tydligen så vill ingen sälja aktier i snabbt växande och lönsamma bolag billigt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare