ISK-skatten satt för 2022

ISK-skatten sätts utifrån statslåneräntan. Hög ränta, hög skatt, låg ränta, låg skatt. Sista torsdagen i november publiceras den ränta som styr ISK-skatten nästa år. I år är den räntan 0,23%. Schablonintäkten (den antagna tillväxten) i ISK antas sedan vara den räntan plus 1%, men inte mindre än 1,25%. Med andra ord så kommer schablonintäkten för 2022 bli 1,25%.

ISK-skatten blir därför 30% av 1,25% av värdet på det man har på ett ISK-konto, det vill säga 0,375%.

För lågriskplaceringar som räntefonder och kontanter så är ISK-skatten högre än den skulle vara på andra konton så undvik att ha sådant på ISK-konton. För andra placeringar, så länge placeringarna går plus så är ISK (eller kapitalförsäkring som har samma skattenivå) den rekommenderade kontoformen.

Jag har själv större delen av mina fonder och aktier på ISK-konton. Utanför har jag en del äldre placeringar där det skulle kosta för mycket att flytta till ISK, några placeringar där jag förväntade mig 50% risk för förlust (till skillnad från vanlig reavinstskatt så finns ISK-skatten även på dåliga investeringar), och mina ökända obligationer som går stadigt går sämre än schablonintäkten (och inflationen).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare