Utdelningshöjningar från både Volvo och Essity

Volvos bokslutskommuniké kom precis och det blir en utdelningshöjning på 8%, klart bättre än jag hade trott. I flera år så har Volvo haft stora "bonusutdelningar" då kassan varit större än nödvändigt, och det fortsatte i år. Utdelningen höjdes från 13 kronor (varav 6,50 var "bonus") till 14 kronor (varav 7 kronor var "bonus").

Svagheten i rapporten var orderingången nästa år. Orderboken har krympt rätt märkbart och marginalerna har även de krympt. Börsen blev lite rädd och aktiepriset sjönk med 3%, men jag ser det mer som normala svängningar i konjunkturen och det påverkar inte min syn på Volvo på lång sikt. VD:n säger att det också beror på att de inte tagit emot order för långt i framtiden då de inte vet vilket pris de ska ta för sådana order.

För mig som håller ett öga på både inflation och utdelningar är det också tydligt att utdelningarna inte riktigt klarar av att följa den monsterinflation vi har just nu.

Över tid har det dock varit en fantastisk ökning i Volvos vinst och utdelning.

Essity kom också med en rapport idag och även den innehöll en föreslagen utdelningshöjning, från 7 kronor per aktie till 7,25. Det var något mer än jag hade trott då man väljer att dela ut nästan hela vinsten. Företaget har fått upp försäljningen med kraftiga prishöjningar, speciellt under slutet på året vilket hjälpt vinsten och utdelningen något. Prishöjningarna driver på inflationen så jag är inte ensidigt nöjd med dem.

Börsen var inte heller jättelycklig över Essitys rapport utan priset på aktien sjönk cirka 3 procent. Jag är osäker på exakt varför men kanske för att de nämner produkter där marginalerna krympt rejält då konkurrensen inte tillåtit prishöjningar.

Inte heller Essity klarar av att kompensera för inflationen i sin vinst och utdelning. Det som varit en nästan rät linje är nu på väg att få en negativ lutning.

Jag såg att Telia också hade rapporterat och som jag misstänkt så klarar de inte längre att täcka utdelningarna med kassaflödet och har lagt sig på sin "minimiutdelning" på 2 kronor (dock uppdelat på fyra utbetalningar, varav den sista först den 8 februari 2024). Jag sålde mina Teliaaktier för några månader sedan så jag bevakar dem inte, men som bonus är här den inflationsjusterade grafen för Telia, där jag generöst lagt alla fyra utdelningsutbetalningar under 2023.

Än så länge har tre av fyra bolag föreslagit högre utdelningar än jag hade räknat med. Jag hoppas det fortsätter. Imorgon är det Billerud (f.d. BillerudKorsnäs) och Hennes & Mauritz så förhoppningarna är lågt ställda och positiva överraskningar möjliga. Även negativa överraskningar är möjliga. Hennes & Mauritz gör mig nervös.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare