Skottdagsinlägg: I finansvärlden är ett år 360 dagar

Har ni någon gång funderat på hur komplicerat det kan bli att räkna ut hur stor del av ett år det är mellan 15 januari och 26 mars? Antagligen inte, men för de som gör finansiell mjukvara så är det en grundläggande fråga.

Lösningen är att bestämma att år har 360 dagar, och månader har 30 dagar, och sedan ignorera alla som börjar rynka pannan och säga "men..."

Skulle man sedan fundera på hur man ska gömma de olika specialfallen så kan man komma på lite olika sätt, vilket är varför det finns en handfull olika system trots allt. De heter saker som "30/360 US" eller "30E/360".

Mestadels skiljer de olika 360-dagarssystemen sig åt runt februari och skottår. Det blir en dag hit eller dit beroende på hur man räknar. Enligt 30E/360 så är det till exempel två dagar från 29 februari (underligt) till den 1 mars och 31 dagar mellan 29 februari och 31 mars (rimligt)..

Det finns även folk som envisas med att år har 365 dagar, eller att man ska räkna dagarna i en kalender. Vet inte hur man ens kan umgås med sådana personer. (De bakom 364-dagarssystemet Actual/364 låtsas vi helt inte om).

Antalet dagar som gått spelar roll när man ska fördela räntor på en del av ett år. Kanske en obligation löses in i förtid, eller ränta har tickat på en preferensaktie som inte fått utdelningen betald.

Jag tror att 30E/360 är den metod som rekommenderas i EU, men det viktiga är egentligen inte vilken metod man använder utan att man bestämt sig i förväg så att det inte blir tjafs.

Den som vill läsa mer kan slå upp "Räntedagsbas" eller "Räntebas" eller "Dagkonvention" eller (på engelska) "Day Count Convention". (Hamnar man på svenska wikipedia så tror jag den sidan är ett bra exempel på när wikipedia har fel i detaljer men ingen läsare förstår ämnet bra nog för att märka det.)

Kommentarer

  1. Hahaha, himmel! Vilken tur att jag inte har funderat över detta, då hade jag blivit gråhårig i förtid. Bra att du reder ut detta på denna extra dag! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte varje dag man kan komma undan med ett så nördigt inägg. Fyra år till nästa djupdykning i kalendrar!

      Radera
  2. Intressant, hade inte en aning. Alltid själv räknat korrekt antal dagar i de situationer jag behövt räkna, dvs tagit hänsyn till både skottår och faktiska dagar i en månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är möjligt att leva ett nästan fullgott liv utan att känna till något om det här. Jag råkade på det när jag grävde i algoritmer för att beräkna avkastning förra året någon gång.

      Jag misstänker också att "Actual"-modellerna som använder den faktiska kalendern blivit populärare i takt med att datorer löser alla problem med specialfall.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare