XACT dominerar verkligen ETF-marknaden i Norden

XACT meddelade i fredags utdelningar på sina två utdelande fonder. För den jag har, XACT Sverige, så blev det precis som jag gissat, 23,87 kronor per andel, eftersom jag har knäckt formeln de använder. De delar ut exakt 4% av kursen vid nyår. Den andra utdelande fonden, XACT Norden Högutdelande, kommer dela ut 6,88 per andel, uppdelat på 4 tillfällen.

ETF:er, börshandlade fonder, är ett relativt nytt påfund, och när man ser handelsstatistiken så är det uppenbart att det finns del att önska på konkurrensfronten.

XACT, Handelsbankens fondbolag, står för över 90% av ETF-omsättningen av nordiska börshandlade fonder. Det finns även populära ETF:er att köpa i Tyskland men jag vet inte hur mycket handel de får från Norden.

Störst i omsättning är överlägset XACT Bear 2 med hela 25% av marknaden. Det är en börshandlad fond med en hävstång på 2 (därav tvåan i namnet) som går upp när börsen går ner. Min misstanke är att den fonden är en del av en strategi där personen räknar med att "vinna" oavsett hur börsen går. Den handlas tre gånger så mycket som XACT Norden Högutdelande och sju gånger så mycket som den ETF jag har, XACT Sverige.

I fondstorlek så är lite förvånande, för mig, XACT Norden störst med 24 miljarder förvaltade. Det förvånar mig för i mitt flöde så är det XACT Norden Högutdelande (16 miljarder) och XACT Sverige (2 miljarder) som nämns.

Man kan fråga sig vad poängen är med en börshandlad fond jämfört med en traditionell aktiefond. Den stora poängen är att man kan köpa och sälja dem exakt när man vill men för många är månadssparande i en aktiefond enklare, och man slipper fundera på lividitet, spread och courtage.

Jag lockades av XACT Sverige för att det var en chans att få en utdelande fond, men det finns numera traditionella fonder som delar ut, och man kan alltid sälja andelar sin icke-utdelande fond själv om man nu vill ha lite "utdelning" vilket är exakt samma som en fond som XACT Sverige som bara delar ut en fix procent av kursen.

En sista iakttagelse är att i Norden är det egentligen bara Sverige som upptäckt poängen med börshandlade fonder. Det är 30 gånger så mycket ETF-handel i Sverige som i Danmark, det nordiska land som känner närmast.

Kommentarer

  1. Jag äger helst fonder eller ETF-er. Den bolagsrisk som finns i enskilda aktier klarar jag mig utan. Dock är det svårt att hitta några högutdelande ETF-er, som alltså äger bolag med +10% i DA. De som finns är ofta av låg kvalitet och tar in vad skit som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man då antar jag att du handlar från Tyskland, inte i Sverige?

      Radera
  2. Tror Xact skulle kunna öka sin marknadsandel ytterligare om de tog fram en utdelande globalfond. Typ en Vanguard All-World, fast handlad i SEK. Och varför inte en motsvarande Xact Sverige för våra olika grannländer? Jag hade varit en spekulant på sådana.

    Själv äger jag ETF:er för att det då när jag började investera inte fanns utdelande traditionella aktiefonder, sen har det bara rullat på. Plus att det faktiskt är lite omständigt att inte kunna sälja utan fördröjning om/när man vill. Tycker jag iaf.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare

Det tog 27 månader att komma tillbaka