Bu för Nyfosa, bättre för Coca Cola

Det näst sista bolaget i rapportsäsongen var Nyfosa, ett av mina många fastighetsbolag då jag nästan blivit en fastighetsfond med aktier från ett halvt dussin av dem.

Det första jag såg var att någon på morgonen sålde av en rejäl post aktier vilket pressade ner aktiekursen 4-5%. Det var ett dåligt tecken. Insiderhandel, någon som blivit nervös eller någon som räknat ut något, oavsett så verkade det vara någon som ville bli av med många aktier snabbt.

Sedan, ca 40 minuter efter de "ca 14" de skulle publicera rapporten kom till sist bokslutskommunikéen och börskursen föll ytterligare 5% innan den studsade upp lite igen.

Så vad var så dåligt? Jag kan börja med det jag tycker minst om: En helt inställd utdelning. Utdelningspolicyn säger 40% av operativt kassaflöde vilket vore en liten sänkning från förra året, men inte en sänkning till noll.

Förvaltningsresultatet var 293 miljoner kronor i Q4, 24% lägre än för Q4 för ett år sedan. Jag tycker inte det är anledning att få panik och dra in utdelningen. Den givna anledningen är istället:

"[...] för att säkerhetsställa Nyfosas finansiella styrka och öka handlingsfriheten i bolaget under 2024, föreslår styrelsen att ingen utdelning lämnas [...]."

Liksom för Castellum kommer jag ge dem ett år och se om de vet vad de gör. Nyfosa är det minsta av mina fastighetsbolagsinnehav så hålet i mitt förväntade kassaflöde blir litet.

För hela 2023 blev förvaltningsresultatet 1,293 miljarder kronor, och på sista raden, efter justering för omvärdering av fastigheter blev 2023 en förlust på 639 miljoner kronor

Utdelningsgrafer är inte så spännande när utdelningen är noll, och då Nyfosa är ett rätt nytt bolag så finns det inte speciellt lång historik heller. De började utan utdelning, införde utdelning, och har nu tagit bort den igen.

Figur: Nyfosas utdelning (SEK) 10 år
Figur: Nyfosas utdelning (SEK) 10 år inflationsjusterad

Coca Cola

I förra veckan kom även rapport och utdelningsbesked från Coca Cola.

Coca Colas rapport var sådär lite lagom. 2% större försäljning, 16% mer intäkter i lokala valutor (japp, Coca Cola har uppenbarligen höjt priserna rejält). Ökningen blir mindre, 4%, om man använder dollar. För mig är The Coca Cola Company bara en lite mer riskabel form av sparkonto för jag har inte längre några förhoppningar på att de ska växa.

En annan slumpmässig siffra ur rapporten. Snittpriset på sålda drycker i Europa har ökat med 19%. Antingen köper folk dyrare saker, eller mer troligt, priserna har höjts med 19%. Jag köper inte mycket Coca Cola själv så jag märker inte av det men ni som plockar på er en flaska eller några burkar, är det 20% dyrare än för ett år sedan?

Utdelningarna beslutas, som för alla amerikanska bolag, kvartalsvis av styrelsen, vilket i det här fallet blev bara ett par dagar efter rapporten. För sextioandra året i rad blev det en höjning, den här gången från 46 cent per kvartal och aktie till 48,5 cent per kvartal och aktie, en höjning med 5%.

Jag, och andra, hade gissat på 48 cent (eller en höjning med 4%) så det här var något bättre. Man får faktiskt gå tillbaka till 2014 för att hitta en lika stor ökning men så så har de också en del inflation att jaga ikapp nu. Det blir ett par hundra kronor mer än jag hade räknat med. Säg... några flaskor Coca Cola?

Graferna antar att utdelningen förblir 48,5 cent per aktie och kvartal resten av året. De har haft samma utdelning hela året åtminstone sedan 1962 så det verkar sannolikt.

Figur: Coca Colas utdelning (USD) 10 år

Kronfallet hjälpte verkligen hjälpt utdelningsutvecklingen för oss som jobbar i svenska kronor men får utdelningar i amerikanska dollar, men den dopningen är slut nu och det kommer snarare gå åt andra hållet.

Figur: Prognos Coca Colas utdelning (SEK) 10 år

Inflationen urholkar även Coca Colas utdelning. Jag hoppas att vi får stopp på den snart. Efter lite positiva besked för en månad sedan så ser det nu sämre ut igen.

Figur: Prognos Coca Colas utdelning (SEK) 10 år inflationsjusterad

Corem

Corems rapport var ungefär som förväntat. Hård press av räntorna, men de känner sig ändå bekväma med att fortsätta betala utdelning på D-aktier och preferensakter vilket är positivt. Stamaktierna fick en rejäl sänkning av utdelningen men det var förväntat.

En rapport kvar i rapportsäsongen. Cibus kommer nästa onsdag. Så långt har allt fastighetsrelaterat varit besvikelser eller rejäla besvikelser, så jag ska nog ställa in mig mentalt på att även Cibus kommer göra något obehagligt.

Kommentarer

  1. Nyfosa ,Diös och Castellum alla slopar utdelningen. Inte konstigt man sneglar över Atlanten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de verkar ha en starkare utdelningskultur där. Företag slopar inte gärna utdelningen helt. De som kanske borde delar ändå ut en symbolisk summa (1 cent per aktie eller något).

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare