De tre mest lästa inläggen 2023, och inläggen fler borde läst

Min läsarskara är ganska konstant i antal, vilket jag är nöjd med när så många flyttat sitt informationsinhämtande till podcasts, TikTok, Instagram eller Youtube. Trots det blev vissa inlägg 2023 lästa av fler personer än andra och vissa inlägg får inte den uppmärksamhet jag, helt opartiskt, tycker att de förtjänar.

Inläggen ni borde läst

Ibland postar jag inlägg vid fel tillfälle eller postar ett nytt inlägg så snabbt att ingen ser det första inlägget. Det gör att artiklar hamnar i skymundan. Det här är de två inlägg jag tror drabbades oförtjänt.

Wirecard - Europas största finansskandal

Artikeln om Wirecard var den artikel jag la ner mest tid på under hela 2023 men om något så var det färre läsare än för enkla utdelningsinlägg. Wirecard är fascinerande, och en historia som är som tagen från en film, så även om artikeln är lång så rekommenderar jag att läsa den. Eller kanske ska jag vara glad att den inte får någon uppmärksamhet då andra som skrivit om Wirecard har råkat illa ut och Jan Marsalek är fortfarande på fri fot.

Storbankerna snålar fortfarande på sparräntan

Det här är ett ämne jag tycker får för lite uppmärksamhet. Folk klagar på att bankerna gör för stora vinster men de riktar kritiken mot låneräntorna när den riktiga orsaken är sparräntorna. Storbankerna ger mellan 0,1 och 2% i ränta när folk kan få 4% i mindre banker.

I november gick jag igenom räntorna, bank för bank, men det viktiga är inte de exakta räntesatserna, utan just mönstret, att storbankerna tjänar miljarder på att folk har pengar på konton utan ränta.

Och så de mest lästa:

Inläggen ni redan läst

1. Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

Mitt mest lästa inlägg var ett inlägg jag gjorde mestadels åt mig själv, men som också hjälpte många andra människor som hade funderingar runt Castellums väldigt stora nyemission.

2. Castellum gör en massiv nyemission och ställer in utdelningen

Tvåan var en annan artikel om exakt samma ämne, Castellums nyemission, och utdelningen som försvann. Det här var en chockerande nyhet för många då det inte fanns någon riktig krismedvetenhet ännu i februari förra året. Alla antog att fastighetsbolagen visste vad de gjorde. Den här nyemissionen från ett bolag som upplevdes som ett av de säkraste blev en rejäl väckarklocka.

3. ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare

Min artikel om insiderhandeln som ICA-handlarna ägnade sig åt tog sig upp på topp tre vilket gör mig glad. En del artiklar skriver jag ihop snabbt, medan andra kräver mycket läsande, efterforskningar och skrivande. Det här var en artikel som tog mycket tid och läsarantalet får mig att känna att det var värt det.

Artikeln handlade om hur ICA-handlare, miljonärer med saftiga inkomster, inte kunde låta bli att begå lite ekonomisk brottslighet för att få lite mer pengar. Sedan artikeln skrev har det överklagats från båda hållen. Åklagaren tyckte att några kom för lindrigt undan och några som dömdes till fängelse vill inte sitta i fängelse.

(bubblare) Fastigheter är fortfarande skrämmande så jag köpte mer

Eftersom det var två Castelluminlägg på listan så tar jag med fyran också. Det här var ett inlägg från april om fastighetsbolag och att jag köpte fler. Ett av de köpen, Nyfosa, blev det bästa köpet jag gjorde under hela året. När jag skrev inlägget så hade marknaden precis insett att fastighetsbolag kunde krascha och priserna hade rasat. I vissa fall så fortsatte priserna rasa, i andra fall, som Nyfosa, så var reaktionen överdriven.

Det är välkänt att när marknaden är som mest nervös finns det chans att göra riktigt bra affärer. Och dåliga affärer. Jag köpte också Cibus vid samma tillfälle och de fortsatte att gå dåligt. Jag ligger på plus men det är knappt.

Kommentarer

  1. Här finns det mycket intressant att läsa. Ska genast kolla in ditt inlägg om fuskande ICA-handlare.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare

Det tog 27 månader att komma tillbaka