Storbankerna snålar fortfarande på sparräntan

Många gnäller på låneräntor, men de har totalt missat var storbankerna tjänar pengar. De tjänar pengar på att ge sparkonton usel ränta, inte på att låneräntorna är höga (vilket de inte är jämfört med centralbanksräntorna).

Lyckligtvis så kan man få bättre sparränta på många ställen och med bankid kan man öppna konton på några minuter hemma från soffan.

Det finns sajter som inte gör annat än att jämföra räntor, men min egen undersökning gav följande resultat:

(Räntor från 2023-11-10)
BankSparkontoRänta
SantanderMitt Spar3,95%
Froda, Collector,
Nordax och Borgo via Avanza
Sparkonto+3,70%
Santander via AvanzaSparkonto+3,65%
SkandiabankenSparkonto3,65%
Lönekonto0,25%
NordnetSparkonto3,60%
ISK0,25% (men ISK-skatten är 0,8% av beloppet)
AvanzaSparkonto3,50%
ISK el depå0,25% (på ISK är skatten 2023 0,8% av beloppet)
SEBEnkla Sparkontot2,00%
Privatkonto0,25%
SwedbankSparkapitalkonto2,10% upp till 50 000

2,55% för det som är över 50 000
Privatkonto0,30%
NordeaSparkonto2,00%

2,40% om mer än en halv miljon kronor
Personkonto0,25%
HandelsbankenSparkonto2,00%
Allkonto0,25%
Danske BankSparkonto1,30% upp till 50 000

3,2% om över en miljon
Lönekonto0,50%

Jag tog med Santander hos Avanza såväl som direkt för att visa hur man får bättre ränta hos banken direkt, men man förlorar förstås möjligheten till ögonblickliga överföringar för att handla.

Jag har över åren samlat på mig flera av kontona och jag försöker ha mina kontanter där de ger mest ränta, även om det betyder att jag behöver flytta pengar mellan banker rätt ofta.

Har jag missat någon väsentlig bank?

Kommentarer

  1. Svea och Qliro, två banker med hyfsad ränta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      De verkar inte ha högst ränta men hyfsad ränta i alla fall. Det visar bara hur många alternativ till storbankerna det finns för någon som tar sig tid. 1,5% extra ränta. Har man 50000 så är det 750 kronor per år för några minuters jobb.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare