Min portfölj

Det var länge sedan jag dokumenterade min portfölj, eller mina portföljer. Så här ser det ut just nu efter ett år med mycket nedgångar för fastighet och uppgångar i USA.

Fonder (i bokstavsordning):

  • Stora Innehav:
    • Avanza Zero
    • Länsförsäkringar Global
    • Storebrand USA
  • Mellaninnehav:
    • Danske Invest India
    • Storebrand Europa
  • Små innehav:
    • JPM Africa (snart även Middle East, Eastern Europe)
    • Storebrand Japan
    • Swedbank Robur Indexfond Asien
    • XACT Sverige

Aktier (i bokstavsordning):

  • Stora innehav:
    • Investor - industri m.m.
  • Mellaninnehav:
    • Castellum - fastighet
    • Coca Cola - konsument
    • Handelsbanken - finans
    • Johnson & Johnson - läkemedel
    • Procter & Gamble - konsument
    • Sandvik - industri
    • Sectra - medicinteknik
    • Volvo - industri
    • Wallenstam - fastighet
  • Små innehav:
    • Billerud - industri/konsument
    • Essity - konsument
    • Hennes & Mauritz - konsument
    • Fabege - fastighet
    • Ford - fordonsindustri
    • NCC - konstruktion
  • Pyttiga innehav:
    • Bonava - bostadsbygge
    • Cibus - fastighet
    • Corteva - jordbrukskemikalier
    • Dow Inc - industri
    • Kenvue - konsument
    • Nyfosa - fastighet

De minsta innehaven är fastighetsbolag där jag köpt lite av varje eftersom jag inte vet vad som kommer krascha och vad som kommer komma ut som vinnare om 5 år, eller små innehav för att företag delats upp (Kenvue, Bonava, Corteva, Dow). Egentligen vill jag inte ha så små innehav eftersom det är lika mycket jobb att följa ett litet innehav som ett stort men jag har låtit snuttarna vara i väntan på en bättre idé. Någon dag ska jag rensa upp bland dem.

Få, eller inga, innehav är nya coola företag, men det finns coola företag i indexfonderna så jag får en del exponering den vägen.

Tanken är att aktieportföljen ska innehålla företag som jag kan behålla under lång tid. Då blir det lätt stora och gamla företag.

Kommentarer

  1. Mycket Sverige. Inte orimligt. Väldigt lite teknik. Skulle det inte sitta fint med något Europa-bolag eller så?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket Sverige, men det är många globala exportföretag så de påverkas mer av världskonjunkturen än av hur det går i Sverige.

      Du har helt rätt i att jag har lite teknikaktier. Mitt arbetsliv är investerat där vilket fick med att undvika det (inte alla ägg i en korg) men nu skulle jag gärna haft Microsoft t.ex. Tyvärr är tillväxtaktier bara så dyra på kort sikt, eftersom de förväntas vara värda mer på lång sikt.

      Trösten är att FAANG eller vad de nu kallas numera är tunga i indexfonderna. Både i global och USA-fonder och då blir det trots allt rätt stor exponering, Ett snabb överslag säger att 2-3% av min portfälj indirekt är Apple-aktier t.ex.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare