Liten ombalansering och nytt innehav

Jag har gjort en liten novemberstädning i portföljen. Efter att ha klagat i åratal på Bonava (f.d. NCC Housing) så har jag till slut sålt mina aktier för nästan inget allt. Det har blivit en makalös förlustaffär men innehavet var inte stort nog att påverka totalen mycket. Bara i år så har Bonavas aktiepris minskat med 44%, och det var efter att ha tappat 58% förra året.

Bonava har naturligtvis drabbats hårt av totalstoppet i byggandet då först inflationen gjorde byggandet för dyrt och sedan räntorna gjorde byggpengarna för dyra, men de har också drabbats av att de investerat i Ryssland. Hade de läst min blogg så hade de vetat att det var en dålig idé långt innan Putin tryckte på avfyringsknappen.

Utöver bortrensandet av Bonava har jag har också minskat lite i Johnson & Johnson mest för att ta hem lite från USA som blivit lite överviktat efter de senaste årens uppgångar. Istället har jag ökat lite i Sverige. Jag spred ut pengarna på bank och fastighet och kanske lite inspirerad av Petrusko så diversifierade jag och köpte aktier i Swedbank istället för att öka i Handelsbanken. Inte många aktier, men några stycken i alla fall. I fastighetsvärlden så ökade jag i mina två minsta innehav: Nyfosa och Cibus.


Swedbank, som jag inte ägt tidigare, är en av tre svenska storbanker: SEB, Handelsbanken och Swedbank. De är ganska lika men har en del olikheter också. Jag skrev en hel del om dem i min bank-analysartikel för nästan tre år sedan men en del kan förstås ha förändrats sedan dess. Till exempel så har nu Swedbank fått smisk för att de hjälpte ryska oligarker (och därmed Putin) att tvätta pengar. Det kom från Swedbanks satsning i Baltikum, en marknad som Handelsbanken inte gett sig på. Jag är för satsningar i Baltikum, men inte för att tvätta Putins pengar. Swedbank har fått en del smisk på fingrarna och i kassakistan för det och jag hoppas att det är över nu.

Nyfosa är ett diversifierat fastighetsbolag med fastigheter i många olika städer i Sverige och Finland. Det är på gott och ont, men de verkar ha hyfsat bra kontroll på sina finanser så jag antar att de vet vad de gör. De är fortfarande mitt minsta fastighetsbolagsinnehav.

Cibus är ett fastighetsbolag som fokuserat på lokaler för affärer, och har köpt sådana fastigheter över hela Norden. De ger också utdelning varje månad vilket är ovanligt för svenska börsföretag. I min portfölj så är de fortfarande ett litet innehav, och fortfarande det näst minsta fastighetsbolagsinnehavet.

Utdelningarna kommer, även om det här i första han var en ombalansering från USA till Sverige, om allt går som planerat öka mina utdelningar nästa år med mellan 500 och 1 000 kronor. Det är ett halvt dussin uteluncher. Bra, för jag behöver mat.

Avanza har blivit mycket tydligare med valutaväxlingsavgiften sedan jag senast handlade i USA. Jag misstänker att det inte var helt frivilligt men det uppskattas av mig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare