Utdelningsförutsägelser 2024 [uppdaterade med utfall]

Varje år i januarigår jag igenom min portfölj och har vadslagning med mig själv där jag försöker förutse mina företags utdelningar. Dels för att det är spännande, dels för att jag kan använda det när jag planerar nya investeringar. Förra året prickade jag in 7 av 22 vilket inte är godkänt, men det är svårt att gissa just nu. En del företag ville spara i ladorna, andra ville inte spara i ladorna och det var svårt att veta vilka som skulle göra vad. På det stora hela blev det ca 5-10% högre utdelningar än jag hade gissat.

Men nu är det dags igen! Jag brukar jämföra den här perioden med väntan på tomten. Varje vecka från mitten av januari till mitten av februari kommer det ett par nyhetspaket. Kommer något av paketen innehålla en oväntad ädelsten? Kommer något av paketen innehålla en oväntad gråsten? Jag vet inte!

Gissningarna baserar jag på min erfarenhet av bolagen, de senaste kvartalsrapporterna och den allmänna finansiella stämningen. Till sist kollar jag vad Marketscreener tror för att se om jag är helt fel ute. Marketscreener sammanställer företagsrapporter och sammanställer analytikergissningar. Lite som det svenska Börsdata.

Skulle det sluta som jag förutspår (gissar) så kommer mina utdelningar vara -1,0% jämfört med förra året, men 20% mer än 2019, innan pandemin. Med tanke på inflationen så skulle det varit bra med en rejäl ökning så det är lite nedstämmande att företagsvinsterna och utdelningarna inte följt efter.

Diverse ointressanta Fixed Income-utdelningar

Resultat:

    Kommentarer

    1. Tror inte Billerud kommer med nån utdelning alls för 2023 tyvärr.

      SvaraRadera
      Svar
      1. Du kan ha rätt. Billerud var ett företag jag kan ha överskattat med tanke på motvinden, men företagets styrelse har också gillat att hålla utdelningen stabil och de har trots allt gjort vinst (såvida inte Q4 är fullständigt katastrofal) så jag tycker helt utebliven utdelning är för pessimistiskt. Men du kan ha rätt.

        Radera
      2. Hoppas du har rätt, kan inte fatta vad dom skulle ha skiten i Usa till. Kommer säkert bli stämningar också pga att folk dött av nån bakterie.

        Radera
      3. Med 2 kronor så hade du mer rätt än mig. Och det blev bättre än du hade befarat! (Och mycket sämre än jag hade gissat)

        Radera
    2. Rolig tradition! Ser att jag kommenterade även på ditt inlägg i fjol :-) Har också gjort samma övning för min låda och landar - återigen - kring 5 procent i tillväxt i genomsnitt, med enstaka som sticker ut en hel del uppåt (tror tvåsiffrigt på BAM och AVGO).

      För egen del har jag lite tröttnat på "trygga" bolag som har relativt hög utdelning men låg tillväxt under inflationen, och försökt skifta lite fokus till "compounders".

      SvaraRadera
      Svar
      1. Det låter som en bra plan. Det är svårt att hitta företag som kommer vara pålitliga i decennier dock. Grattis till Broadcom! De har verkligen kommit tillbaka nu på slutet.

        Radera

    Skicka en kommentar

    Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

    Populära inlägg i den här bloggen

    Varning för Circular Water

    ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare

    Det tog 27 månader att komma tillbaka