Investors Q4-resultat och utdelning

Först ut att rapportera av mina innehav var Investor, vilket för dem är rätt enkelt. De mestadels kollar börskurser och skickar ut ett pressmeddelande, men de har också några onoterade innehav där de måste gissa värdet, och de måste så klart bestämma en utdelning för året.

Investors rapport säger att de gjort ett riktigt bra Q4 (plus 60 miljarder), då de drog nytta av det så kallade tomterallyt som alla vi andra. De kan till och med ha gjort ett ännu bättre kvartal än de rapporterar för de låter värderingsförändringar för de onotorade bolagen lagga lite.

Företaget gjorde inga väsentliga affärer under det fjärde kvartalet så den nya VD:n kanske har lite krut till nya investeringar i början av 2024. Patrica Industries, Investors privatägda bolag, hade lite motvind men den stora delen, Mölnlycke, verkar rulla på bra.

Den enda biten jag inte förstår hos Investor är EQT. EQT är både en förmögenhetsförvaltare för de superrika och ett riskkapitalbolag och Investor är rejält insyltade med dem. De är både delägare av företaget (andelen värd 49 miljarder i bokföringen) och har pengar i EQT:s "fonder" (33 miljarder). Min fråga är: Varför låter ett investmentbolag någon annan investera åt dem?

Investors utdelning föreslås bli 4,80 kronor per aktie, en höjning med 9,1% från de 4,40 kronor per aktie de delade ut förra året. Investors VD säger sig också vara nöjd med att företaget gått bättre än Stockholms-börsen för det trettonde året i rad och vem skulle inte vara nöjd med det.

Utdelningshöjningen till 4,80 kronor per aktie innebär också att utdelningen är 1,7% högre än utdelning 2022 efter att man tagit hänsyn till inflationen. Jag hoppas fler bolag jobbar ikapp inflationen som varit. Min plånbok behöver det.

Det här var bättre än mina gissningar. En bra start, speciellt som Investor är mitt största innehav.

Kommentarer

  1. Även mitt största innehav. Supernöjd. Synd att de sällan är billiga att köpa, men kvalitet kostar eller nåt :-)

    SvaraRadera
  2. Har också funderat lite kring EQT i deras portfölj, rätt rejäl stek på 49 mdr o till det fondandelarna på 33 mdr. Svaret är väl att de vill dra nytta av de ändå rätt välbetalda affärerna EQT gjort men dock inte på sistone?...

    Kul med drygt +9% i utd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tag såg det lysande ut när priset på EQT rusade på börsen så jag ifrågasatte det inte då utan antog att de visste något jag inte visste. Ser inte alls lika bra ut nu.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare