Volvo - det går så bra! Och godisrapport från Cloetta. Och utdelningar.

Volvo

Fjärde kvartalet från Volvo var det bästa hittills. De har stora orderböcker och har jobbat på hårt för att korta ner leveranstider så just nu är verkligen det bästa av alla världar för dem. Liksom för alla andra så kommer det någon gång ta slut men det var inte i fjärde kvartalet 2023.

Rapporten berättar om en vinst på 12 miljarder, bara i kvartalet, och en vinst per aktie för hela 2023 på 24,50 kronor. Det gör att den föreslagna utdelningen på 18 kronor (7,50 i "ordinarie" och 10,50 i "bonus") inte ens verkar överdrivet stor utan Volvos kassa kommer fortsätta växa.

Figur: Volvo utdelning 10 år

En utdelning på 18 kronor per aktie var också över min optimistiska gissning. De skriver inga datum i rapporten men jag antar att allt kommer som en klump i april, som förra året. Det här kommer bli cirka 15-20% av mina utdelningar i år så det är en viktig klump.

Figur: Volvo utdelning 10 år inflationsjusterad

För en gångs skull ser inte den inflationsjusterade grafen tråkig ut. Volvo har lyckats bra med att hålla sig före inflationen, vilket antagligen betyder att de drivit på inflationen. Det här kommer kompensera delvis för Billeruds fiasko.

Ibland räknar jag ut vad min andel av ett företag producerat ett år. Om ett företag gör 1 miljon tandborstar och jag äger en miljondel av företaget så har "jag" sålt 1 tandborse. Min andel av Volvo har levererat 24,2% av en lastbil. Det blir bara ett hjul så en svårkörd lastbil.

Cloetta

Cloetta är ett innehav jag inte ens berättat att jag köpt. Bara några få aktier, och jag kommer berätta om det snart, det är bara så många utdelningsrapporter att skriva om. Cloetta säljer godis, mest i Norden och några andra europeiska länder och det är allt de gör. De har ett drygt halvdussin fabriker som tillverkar saker med socker och choklad.

Det här kvartalet har de fortsatt att sälja godis och gjorde enligt rapporten en vinst på 138 miljoner kronor, 48 öre per aktie och det mesta verkar vara som förväntat. Dåliga bitar är att de förlorade massor av pengar i Storbritannien när Wilco, som tydligen köpt mycket utan att betala, gick i konkurs, den nya fabriken de bygger i Nederländerna fortsätter att försenas och lösgodiset säljs till självkostnadspris.

Goda nyheter är att försäljningen ökar, att belåningen är låg och kassaflöder bra. Det gör att de fortsätter med en utdelning på 1 kronor per år, att utbetalas den 16 april.

Rapporten innehåller också "ordet" premiumisering. Jag är inte säker på att det är ett ord, men jag tror att det betyder att de fått kunderna att köpa dyrare godis med högre marginaler. VD:n som (kanske) använder det ordet säger att han tänker avgå, men antagligen inte på grund av "premiumiseringen". VD-avgångar brukar vara dåliga tecken, men det finns alltid chansen att nästa VD gör ett fantastiskt jobb.

Figur: Cloetta utdelning 10 år

Jag har alltså bara köpt några få aktier så den här utdelningen kommer vara runt 0,3% av mina utdelningar i år. Inte mycket men varje utdelningskrona räknas när man vill täcka alla livets utgifter med dem.

Figur: Cloetta utdelning 10 år inflationsjusterad

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare

Det tog 27 månader att komma tillbaka